10 Istana Tertua & Menarik Di Dunia

 10. PRAGUE CASTLE, THE CZECH REPUBLIC
Salah satu pemandangan yang paling indah dan menakjubkan di Prague adalah istana. Ianya amat terkenal kerana bukan sahaja salah satu yang terbesar tetapi juga istana yang tertua di dunia. Pembinaan istana ini bermula seawal abad kesembilan. Dibina sepanjang  570 meter panjang dan kira-kira 130 meter lebar, reka bentuk istana ini menggambarkan semua jenis seni bina baroque, Romania, mahupun Gothic. 

9. CORFE CASTLE, ENGLAND

Istana ini terletak di Isle of Purbeck dalam daerah Dorset. Dibina pada abad ke-9 dengan lebih banyak menara ditambah pada abad ke-11. Dikenali sebagai secara meluas sebagai kubu pihak Romanian, dan telah digunakan sebagai penjara serta stor untuk semua harta. 

8. EILEAN PONAN CASTLE, SCOTLAND

Istana ini pada mulanya dibina pada abad ke-13 untuk memastikan Viking jauh. Sejak abad kelapan belas hingga abad kedua puluh istana ini dibiarkan rosak tanpa penyelenggaraan biarpun istana ini ialah yang tertua dan paling menonjol di Scotland. Ia telah dibina semula sebanyak empat kali dan akhirnya dibuka kepada orang ramai pada tahun 1932. Sejak itu ia telah dikunjungi oleh pelancong dari seluruh dunia yang tertarik dengan binaan purba.

7. CONWY CASTLE, WALES

Lapan menara istana ini merupakan sebahagian daripada Warisan Dunia,yang menjadi ikon Wales Utara. Khabar angin mengatakan Edward 1, telah membelanjakan sekitar £ 15.000 dalam abad ke-13 untuk pembinaannya. Seni bina Welsh menjadikan ia yang paling mahal daripada semua istana yang dibuat oleh Edward I dan juga yang paling menonjol.

6. LOWENBURG CASTLE: DISNEY LAND OF THE 18TH CENTURY

Ini istana zaman pertengahan yang dianggap Tanah Disney pada masa itu. Arahan untuk membina istana ini datang dari Wilhelm IX yang terkenal kerana menjadi Walt Disney era beliau. Setakat ini, istana ini berdiri bukan sahaja sebagai bangunan pertama neo-gothic di Jerman tetapi juga bangunan yang paling penting genre sendiri. Pujian kepada Encik Heinrich!

5. MALAHIDE CASTLE, IRELAND

Istana ini berkhidmat sebagai rumah kepada keluarga Talbot dan dianggap salah satu istana tertua Ireland.

4. HOHENWERFEN CASTLE, AUSTRIA

Terletak di atas gunung Salzach ia memberi gambaran yang sempurna sebagai kubu pertahanan yang dilengkapi dengan menara dan tingkap yang tinggi. Istana ini, kini dibuka kepada pelawat sepanjang tahun. 
 

3. HUNYAD CASTLE: WHERE DRACULA WAS HELD

Istana Hunyad adalah kepunyaan Dinasti Hunyadi. Seni bina, istana ini telah mengalami banyak kerosakan akibat kebakaran. Ianya telah baiki semula oleh arkitek moden yang memberikan sentuhan gothic kepada istana ini. Diberi penghormatan sebagai kasta of Dracula.

2. NEUSCHWANSTEIN CASTLE: THE PERFECT FAIRYTALE CASTLE

Istana ini diilhamkan dari "Disney’s Sleeping Beauty castle". Ia adalah salah satu daripada tiga istana diraja yang dibina untuk Louis II Bavaria dan terletak di Alps Bavaria Jerman. Pembinaan telah dimulakan pada tahun 1869 dan kemudian berhenti kerana kematian Louis II.

1. MONT SAINT-MICHEL: SMALL ISLAND

Terletak berhampiran Brittany, istana ini telah dibina pada tahun 1880-an. Ia menarik lebih daripada empat juta pelancong dalam setahun dan merupakan pelawat yang tertinggi berbanding istana lain di Perancis. Digunakan dalam banyak filem dan kartun. 

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat