Breaking News

Sunday, November 18, 2012

Awas: 10 lokasi terkotor di restoran


 

Washington: Permukaan kerusi, menu dan potongan buah limau adalah antara 10 benda paling kotor dalam restoran.

Ia hasil kajian yang dijalankan terhadap 10 restoran di tiga negeri Amerika Syarikat. 

Perkara itu didedahkan seorang wartawan, Elisabeth Leamy yang mengambil sampel 10 permukaan yang sering disentuh oleh pengunjung restoran.

Sampel terbabit kemudian diuji oleh Dr Philip Tierno dan pasukannya dari Jabatan Mikrobiologi, Universiti New York, lapor ABC News.

Leamy berkata, tombol pintu tandas didapati tidak terlalu kotor kerana ia sering dibersihkan.

Katanya, permukaan gelas juga amat kotor kerana kebanyakan pelayan restoran akan mengambilnya dengan memegang bahagian atasnya.

Ujian sampel yang dikumpulkan di restoran terbabit mengesan pelbagai bakteria termasuk sejenis bakteria yang dikaitkan dengan tibi atau batuk kering. 

Meja pula adalah antara tempat yang dipenuhi dengan banyak kotoran berikutan kebanyakan ibu bapa menukar lampin anak mereka di atas meja dan turut membawa anak kecil yang baru belajar ke tandas, ke restoran.

Turut mengejutkan adalah hirisan limau yang didapati antara paling teruk tercemar dan termasuk najis.

Kebanyakan pekerja restoran terus mengambil hirisan limau tanpa menggunakan sarung tangan atau penyepit. Jika mereka tidak mencuci tangan dengan baik selepas ke tandas, bakteria akan mudah merebak.

Sebanyak 70 kerusi pula didapati tercemar dengan 17 jenis bakteria antaranya termasuk E.coli, berikutan kebanyakan restoran tidak pernah membersihkannya.

No comments:

Post a Comment

Designed By