6 Angka Penting Yang perlu kita tahu!!!

 
1.Keperluan kalori harian 
 
Pengambilan kalori yang mencukupi mempunyai pengaruh yang besar ke atas kesihatan kita. Kebanyakan wanita memerlukan 2,000 kalori sehari untuk kesihatan yang baik, dan lelaki umumnya memerlukan kira-kira 2550. Kita memerlukan 300 hingga 400 kalori untuk sarapan pagi, 500-600 untuk makan tengahari, 600 kepada 700 untuk makan malam, dan dua atau tiga snek kira-kira 100 hingga 200 kalori setiap hari.Untuk mengurangkan berat badan, kita perlu makan kurang dari 500 kalori setiap hari.

2. Your waist size.

2.Saiz pinggang

Saiz pinggang adalah salah satu cara terbaik untuk mengukur sama ada berat badan  mempengaruhi kesihatan jantung kitaBagi wanita, risiko kesihatan mula meningkat apabila pinggang lebih daripada 35 inci. Bagi lelaki, risiko meningkat apabila pinggang ukuran adalah lebih daripada 40 inci


Satu langkah yang lebih tepat adalah nisbah pinggang-ke-pinggul anda. Bahagikan bahagian sempit pinggang dengan bahagian terluas pinggul: nisbah lebih daripada 0.90 inci lelaki atau 0,85 inci wanita menunjukkan obesiti di bahagian tengah dan mungkin menunjukkan sindrom metabolik.

3. Your LDLs and HDLs.

 3. LDL dan HDL.

Ia adalah penting untuk mengetahui bukan sahaja jumlah bacaan kolesterol kita, tetapi juga tahap kolesterol LDL "tidak baik" dan HDL "baik". Apabila berjumpa dengan doktor untuk keputusan ujian darah, minta untuk bacaan bagi kedua-dua bentuk kolesterol dan nisbah jumlah kolesterol kepada HDL (TC: HDL).  

Matlamat untuk jumlah kolesterol di bawah 5,2 mmol / l (bawah 5 mmol / l jika kita mempunyai penyakit jantung atau kencing manis), dan tahap kolesterol LDL di bawah 3.5 mmol / l, atau di bawah 2 mmol / l jika kita mempunyai sejarah penyakit jantung. Paras HDL yang sihat adalah 1.3 mmol / l atau ke atas.

 4. Your blood pressure.

 4.Tekanan darah 
 
Tekanan kuasa darah terhadap dinding arteri kita mungkin naik dan jatuh pada siang hari. Apabila ia kekal tinggi, kita mempunyai hipertensi (tekanan darah tinggi) dan ini membawa risiko yang lebih tinggi untuk penyakit jantung dan strok.

Satu bacaan 140/90 mm ​​Hg atau lebih dianggap tinggi, dan jika ia adalah antara 120/80 dan 139/89, kita mungkin berisiko dan perlu mengambil langkah-langkah untuk mencegah hipertensi.

 5. Your triglycerides.

 5. Trigliserida.

Trigliserida berasal daripada lemak dan karbohidrat yang kita makan, yang bertukar ke dalam bentuk yang boleh disimpan di dalam sel-sel lemakApabila kita mempunyai trigliserida tinggi dipadankan dengan HDL yang rendah, risiko mendapat insulin dan sindrom metabolik amat tinggi. Bacaan trigliserida yang normal adalah kurang daripada 1.7 mmol / l

 6. Your morning pulse rate.

 6.Kadar nadi pagi

Nadi adalah berapa kali jantung kita berdegup dalam satu minit. Pemantauan berkala nadi berehat pada waktu pagi akan membantu kita untuk melihat jika latihan kita mengukuhkan jantung. Sebagai contoh, kadar nadi berehat biasa adalah 60-90 denyutan seminit. Mereka yang selalu melakukan aktiviti mempunyai kadar nadi berehat yang lebih rendah kerana otot jantung mereka berada dalam keadaan yang baik. Tetapi jika kita tidak bersenam dan kadar jantung kita adalah lebih rendah daripada julat normal, ia boleh menjadi tanda penyakit jantung.



Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat