Breaking News

Monday, July 22, 2013

Jeritan Gunung Berapi

Gunung berapi menjerit?  
Sesetengah gunung berapi menjerit pada nada paling tinggi akibat pergeseran yang dicetuskan oleh gegaran sebelum meletus.

Masih ingatkah semua dengan my last entry Pokok Menjerit Apabila Dahaga? Berdasarkan kajian pokok akan mengeluarkan bunyi Ultrasonik yang 100 kali lebih pantas dari pendengaran manusia apabila dahaga. Rupanya bukan pokok aje yang menjerit. Gunung berapi pun turut menjerit. Kalau pokok menjerit kerana dahaga, gunung berapi pulak menjerit kerana "kesakitan" akibat pergeseran.
Sekumpulan saintis Eropah percaya, mereka berjaya merakamkan bunyi jeritan pokok yang sedang dahaga. - See more at: http://myblogsantai.blogspot.com/2013/05/suara-dari-pokok.html#sthash.aNnyJsom.dpuf
100 kali lebih pantas daripada pendengaran manusia

Sekumpulan saintis mendedahkan, gunung berapi mampu menjerit pada nada paling tinggi sebelum meletus. Pakar Universiti Washington, Amerika Syarikat (AS) yang mengkaji letusan gunung berapi Redoubt, Alaska dalam Mac 2009, turut mengesahkan perkara itu.

Agaknya macammamalah bunyi jeritan ni ya?  Kalau di lihat dari segi letusan, mungkin jeritan ni amat mengerikan. Dan ada yang menyifatkan ini suara amaran dari ALLAH. Allahhu A'lam.

Extract From: Sinar Online

4 comments:

  1. Bunyi letupan dan letusan yang menggerunkan itulah mungkin jeritannya sehingga mengalirkan air mata merah yang panas membara.

    ReplyDelete
  2. kalau dah ultrasonic mmg la kita tak boleh nak tafsirkan bunyi tu sebab telinga manusia terbatas pada lingkungan frekuensi tertentu sahaja....sama jugak mcm frekuensi handphone/radio/microwave/astro yg tinggi....tak dapat dgr pon bunyinya....

    ReplyDelete
  3. Tengok ajelah lahar yg dimuntahkan tu..... sama panas dgn jeritan dia tu

    ReplyDelete

Designed By