4 Kebaikan Untuk Mereka Yang Suka Membaca Al Quran

Salam 24 Ramadhan Buat Semua Pembaca Blog Santai

 http://2.bp.blogspot.com/-I-pQ6pkHp1U/TY16j_bMBiI/AAAAAAAACN0/-EpnsfrzYuc/kygpwcl0.jpg
 Al Quran

Ramadhan sudah hampir ke penghujung. Bermakna jika kita berniat untuk khatam Al-Quran setiap Ramadhan,  pastinya di waktu dan saat ini kita sudah menghabiskan sekurangnya-kurangnya 3/4 daripada Al Quran. Alhamdulillah. Terdapat pelbagai manafaat yang ALLAH janjikan kepada mereka-mereka yang sentiasa membaca serta memahami isi kandungan al quran.

4 Kebaikan Membaca Al Quran

Pertama, Allah telah janjikan pahala yang sangat banyak bagi mereka yang suka membaca Al Quran. Setiap satu huruf diberi balasan dengan sepuluh kebajikan, sebagaimana diriwayatkan oleh Iman At-Tirmidzi dalam sebuah hadits Rasulullah SAW.

 http://dc660.4shared.com/img/nJvEbXDE/s3/13cd93fa748/membaca_al-quran.jpg
 10 Kebajikan Bagi Satu Huruf Al Quran

Kedua, Allah SWT akan mengangkat darjat mereka-mereka yang selalu membaca Al Quran , mempelajari isi kandungannya dan mengamalkannya dalam kehidupan sehari-hari. Jika kita selalu membaca Al Quran, bermakna kita selalu dekat dengan Allah, bahkan membaca Al Quran itu adalah merupakan percakapan dengan Allah SWT, sama seperti kita melakukan solat.
“Sesungguhnya Allah mengangkat darjat suatu kaum dengan Kitab Al Quran dan Allah merendahkan kaum yang lainnya (yang tidak mau membaca, mempelajari dan mengamalkan Al Quran).” (HR Bukhari).
Ketiga, Allah telah janjikan ketenangan jiwa dan hati  yang sangat luar biasa bagi mereka-mereka yang sentiasa membaca Alquran.
Sebagaimana diterangkan dalam surah Al-Isra [17] ayat 82, Al Quran diturunkan Allah SWT untuk menjadi obat segala macam penyakit kejiwaan. Bukan hanya pembaca Al Quran, bahkan orang yang mendengark bacaannya juga bakal mendapat ketenangan jiwa.
Keempat, mendapatkan syafaat  (pertolongan) pada hari Kiamat.
Hal ini dijelaskan pada hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan Imam Muslim. “Bacalah Al Quran oleh kamu sekalian, karena bacaan Al Quran yang dibaca ketika hidup di dunia ini, akan menjadi syafaat/penolong bagi para pembacanya di hari Kiamat nanti.”

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgPebffY-zcjt_8VY0jun-dyuVNiXrm_Kcnlsnz8Z0tIQ9nXGry-Xvaig_sC3B0ym9uKns2ctuWMadFJkdXdW7oDuqql2UymBwwwFWKOJTm-MF_-0dn3NZVaZ-tM0hVZcKavnGrCyV79RGF/s320/al-quran-mselim3.jpg
 Sibukkan Diri Dengan Membaca Al Quran

Marilah kita sama-sama menyibukkan diri kita dengan membaca Al Quran kerana pastinya Al Quran akan memudahkan urusan kita ketika menghadap Allah SWT (sakaratul maut).


Extract From: Utusan Online

Comments

  1. info yg menarik ni Tq share yer !

    ReplyDelete
  2. Bagus info ni. Mudah2an dptlah keberkatan spt yg ditulis, in shaa Allah. Salam Jumaat & Salam 24 Ramadhan.

    ReplyDelete
  3. Emm....Allah sentiasa memberikan hidayahnya kepada kita

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat