Breaking News

Monday, September 2, 2013

Kenapa Tak Khusyuk Dalam Solat

 http://1.bp.blogspot.com/_ICSoK5FqqCo/TUguTyizLpI/AAAAAAAAAHY/u0swPEjkgLs/s400/solat.gif
 Solat Yang Sempurna

Kenapa Tak Khusyuk Dalam Solat

Salah satu amalan yang membezakan seorang muslim dengan bukan muslim adalah dengan mendirikan solat lima waktu sehari semalam. Solat adalah tiang agama, sesiapa yang mendirikan solat bermakna dia telah mendirikan agama dan sesiapa yang meninggalkan solat bermakna dia telah meruntuhkan agama.

Solat yang khusyuk yang dilaksanakan sebanyak lima kali sehari akan memelihara diri kita dari pebuatan keji dan mungkar serta menghapuskan segala dosa. Namun begitu, ada masa kita sebagai manusia lalai dan gagal mencapai tahap khusyuk. Kenapa ya?


Cara Untuk Khusyuk Dalam Solat

Terdapat Pelbagai amalan yang kita boleh lakukan untuk mendapat khusyuk dalam solat. Salah satu cara adalah dengan memahami setiap bacaan dalam solat termasuk ayat-ayat Al-Quran dan segala zikir. Bermula dari Niat hinggalah selesai memberi Salam, kita perlu tahu apa maksud ayat/zikir yang kita baca.

 http://1.bp.blogspot.com/-qrck9MEqoK0/TpVmV74d0uI/AAAAAAAAFbs/D0umeWUIY3M/s400/makna+solat+part+1+small.jpg
 Erti Bacaan Dalam Solat

Semoga dengan memahami dan menghayati maksud di atas, mampu untuk meningkatkan darjat Solat kita serta memelihara diri kita daripada perbuatan keji dan mungkar. Ameen...

8 comments:

  1. solat lah kamu sebelom kamu di solat kan. nice sharing raudzah...

    ReplyDelete
  2. terima kasih di atas perkongsian ini.. sesuai untuk diri aiza yang selalu terleka..

    ReplyDelete
  3. mmg selalu ada gangguan ketika solat ...

    ReplyDelete
  4. Solat satu perkara & nk khusyuk pun satu perkara juga. Mmg benar solat ni berat didirikan tp sgt ringan utk ditinggalkan. Entri peringatan yg baik. Semoga beroleh berkat berpanjangan.. amin.

    ReplyDelete
  5. Kadang tu hanyut jugak.....astaghfirullahalazim...

    ReplyDelete
  6. Terima kasih perkongsian ini. Sama-samalah kita mencari kekusyukan dalam solat ya.

    ReplyDelete

Designed By