Serang Syria: Pemimpin Arab Vs Pope

Persidangan pemimpin negara-negara Islam

Serang Syria: Pemimpin Arab Vs Pope

Malang sungguh Umat Islam dikurniakan pemimpin-pemimpin yang mementingkan diri sendiri. Inilah yang terjadi apabila pemimpin-pemimpin negara-negara Islam Di Liga Arab yang sedang bersidang, BERTELAGAH sesama sendiri mengenai serangan ketenteraan US ke atas Syria. Ada yang Menyokong ada yang Membantah.

Dan yang paling sedih kenyataan ini cukup berbeza dengan pendirian Francis Pope. Beliau dengan jelas menggesa masyarakat antarabangsa untuk mencari penyelesaian terhadap konflik di Syria. Walaupun  Francis mengutuk penggunaan senjata kimia di Syria tetapi dengan jelas mengatakan "No" kepada serangan ketenteraan AS dan sekutu ke atas Syria.  

 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjs7RhyphenhyphenRhznuC2cxfHwAz7tGOZO0JUbzmqGP2hew6QJLbvpBsohKPkjKSMHrAHv780d6pbNhYijussrJcPJoZ6HAue4DBaN-QaFNpXDsEVfqouGGgRM5_z5oQGfF1N9SXJW76Vp5ObvfKM/s400/pope-francis-0a.jpg
 Pope Francis

Dan beliau juga mengumumkan yang beliau sendiri akan mengetuai satu upacara "Berdoa Untuk Keselamatan Syria" pada 7 September 2013. Beliau juga meminta 1.2 bilion Roman Katolik serta ahli-ahli agama lain di seluruh dunia untuk berdoa dengan cara masing-masing untuk keamanan di Syria pada 7 September ini.  Yang pasti kita tau di Syria, majoriti penduduknya adalah beragama Islam. So alangkah baik jika initiatif ini datangnya dari Pemimpin Islam bukan dari Pope.

Jangan salah faham bila kita menggunakan contoh ini coz ini lah realiti. Masalah utama dunia Islam sekarang. Diterajui oleh pemimpin-pemimpin yang lemah yang menjaga kepentingan diri lebih dari kepentingan agama. Malang sungguh apabila umat islam sendiri tidak mahu membela nasib umat Islam.

Comments

  1. manusia akhir zaman...

    ReplyDelete
  2. Inilah jadinya bila terlalu ramai pemimpin arab yg bergantung harap pada Wall Street.. tanggungjawan agama & negara pun jadi susah. Thanks sharing entri ni. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Khir..Semuanya dah kehilangan pendirian untuk melindungi umat Islam. mereka lupa bahawa rezeki mereka datang dari ALLAH.

      Delete
  3. bila umat islam tak bersatu, ni lah jadinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu baby comel..nak sokong umat islam sendiri pun dah berbelah bagi..

      Delete
  4. betul 2..ramai rakyat islam yg pntgkn diri sndri :( smoga Allah bukalah pintu hati mereka..bnda2 cmni kt akhirat pasti ditanya..nk2 sumbangan kita kepada saudara seagama..

    ReplyDelete
  5. sangat menyedihkan apabila umat islam berpecah belah.. :(

    ReplyDelete
  6. Setuju dgn awak Raudzah.. ..moga pemimpin Islam diberikan kekuatan untuk menentang kezaliman ini

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat