BR1M Patut Di Hentikan - Dr M

 BR1M

BR1M Patut Di Hentikan

BR1M Tak Perlu dan Patut Dihentikan. Itulah pandangan Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. Beliau merasakan rakyat tidak perlu terus bergantung kepada kerajaan. Sebaliknya, kerajaan  perlu mencari jalan untuk melatih golongan kurang berkemampuan itu dengan sesuatu kebolehan supaya dapat menjadi sumber pendapatan mereka.

Dr M juga berpendapat bahawa ramai yang tidak menghargai pemberian BR1M hanya kerana ianya diberi secara percuma. Penerima BR1M juga perlu dihalusi. Bantuan sepatutnya diberi kepada mereka yang benar-benar daif, miskin dan tak berupaya. Golongan inilah yang akan lebih menghargai sumbangan BR1M ni.

BR1M Bukan Free

Actually kita memang bersetuju dengan pandangan Dr M coz BR1M sebenarnya bukan jalan penyelesaian kemiskinan. Ramai yang menghabiskan duit yang diterima hanya dalam masa satu hari. Begitu juga dengan voucher-voucher buku yang diberi, dimana ramai yang menggunakan vaucher tersebut untuk membeli majalah hiburan dan yang seangkatan instead of buku-buku ilmiah. Lagipun BR1M bukan Free. Ianya ditanggung oleh ramai rakyat Malaysia seperti kita-kita semua yang tidak mendapat BR1M.


Comments

  1. rasanya eloklah dihentikan dan maintain harga barang2 yang ada... hu hu hu...

    ReplyDelete
  2. betul tu.. aiza pun tak setuju jika ia diteruskan.. sepatutnya budget itu digunakan untuk program lain yang lebih penting untuk pembangunan masyarakat dan negara.. rakyat yang dapat subsidi ni selalunya akan selalu mengharap dan tidak aktif..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exactly aiza...sebenarnya kerajaan perlu melihat semula fungsi zakat, baitulmal dan sebagainya untuk membantu mereka-mereka yang betul tak mampu. Malaysia masih tak mampu nak bagi grant macam dekat oversea kepada homeless and orang-orang susah..

      Delete
  3. mungkin ada sesetengah memerlukan,sementara segelintir lagi tidak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul sis, bagi pada mereka-mereka yang betul-betul perlukan..

      Delete
  4. Replies
    1. yup kalau dibagi, ambil aje coz duit tu pun duit kita niza..

      Delete
  5. better turun harga minyk.. semua boleh rasa... tapi nak buang subsidi terus sy tak setuju. sbb contoh jepun..subsidi tak de.. tapi gaji dorg lumayan.. partime plg sikit rm6800

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju ayu..naikkan subsidi minya tu..semua orang boleh merasakan..

      Delete
  6. yg pegi amek br1m tu memang org2 kaya.. pakai kereta luar negara pon ada... pelik kan

    ReplyDelete
  7. saya setuju sesangat sebab yg dapat BR1M tu hanya golongan tertentu sahaja . dan mrk yg dpt BR1M tu mugkin sdg berkira - kira nak beli emas dan smartphone sedangkan pembayar cukai ramai yg hadapi masalah kewangan tapi tak layak dpt BR1M pun ! ... kita tggu jer nanti budget 2014 ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Vee. Ramai aje yang terima BR1M ni memang tak perlukan duit tu pun..tapi dah rezekikan..so masing-masing ambil ajelah..

      Delete
  8. Replies
    1. Wah seronok ya..nanti kerajaan akan tambah lagikan..

      Delete
  9. Betul tu.. BR1M ni publicity.. mcm promosi utk agenda politik je.. mana boleh dia bagi, lepas tu nk ajar rakyat kira2.. rm500.00 X 12 bulan.. hahaa.. kelakar lah. Baik toksah bagi, buat cara lainlah.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita pun tak faham, consultant manalah punya idea sebenarnya..mesti cut and paste from other countries punya practise...

      Delete
  10. xde brim tpi harga barang masih dikekalkan lebih baik for KAlah... done nuffnang juga yer

    ReplyDelete
  11. Lantak ko la krajaan nk hnti ke nk hpus ke asalkan jgn naikkan hrga brg ... Nie bru mng dh naik smue .. Dlu jnji bkn main lagi , brckap smpai nk trkluar ank tkak tp last2 ????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai anonymous..kenapa tak guna real name...nway nak buat camne kan..dugaan ni..

      Delete
  12. Bg kpd yg btul2 mmerlukn aje.... Byk sgt dok suap nnt lesu dan mls plak..

    ReplyDelete
  13. betul tu beri pada mereka yang memerlukan sahaja. tapi kalau diaorang nak kasi jugak kita amik je la...

    ReplyDelete
  14. perlu dihentikn..dah pulihkan la ekomi negara mcm biasa yang xmembebankan..kalau boleh naikkn la gaji rakyat ni..mcm xspadan je dgn kebolehan..

    ReplyDelete
  15. Saya setuju juga kalau BR1M itu dihentikan. Tak ada faedahnya memberi 'ikan percuma ' berterusan. Ajarlah gunakan pancing yang ada ditangan. Smile.

    ReplyDelete
  16. Pelbagai sudut perlu dilihat. Kalau kelemahannya lebih menyerlah elok dihentikan. Kalau cara ini bagus untuk membantu rakyat yang lebih memerlukan, boleh diteruskan. Tak perlu bagi kepada semua orang pun ok juga. Bagi kepada yang memerlukan saja.

    ReplyDelete
  17. Gaji minima patot2 dlm malaysia ni yg pling sesuai 3k ke atas...xpyah brim..xda la rkyat memberontak dgn harga minyak dn brg2 keperluan..ni gaji 600 pn ada lg..hmmm

    ReplyDelete
  18. eya ta eya juga..btul korang ckp smua...bila kita dpt br1m ah....haha.kerjaan bijak dan licik..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat