Pilot Tidur Ketika Dalam Penerbangan

Apabila Pilot Tertidur Dalam Penerbangan


Kejadian pilot tetidur ketika dalam penerbangan bukanlah sesuatu yang asing. Mungkin ramai yang tak tahukan. Tapi sebenarnya itulah yang berlaku. Menurut kajian, antara 43 dan 54 peratus juruterbang di United Kingdom, Norway dan Sweden berkata mereka tertidur “tanpa menyedarinya” dan satu pertiga daripada juruterbang mendapati rakan mereka turut tertidur ketika mereka terjaga. Keletihan akibat jadual penerbangan yang ketat dan terlalu panjang menyebabkan mereka tertidur.

Antara 43 dan 54 peratus juruterbang di United Kingdom, Norway dan Sweden berkata mereka tertidur “tanpa menyedarinya” dan satu pertiga daripada juruterbang mendapati rakan turut tertidur ketika mereka terjaga.

Lebih tiga daripada lima juruterbang di Sweden, Norway dan Denmark melaporkan membuat kesilapan akibat keletihan, sementara di Jerman, angka itu adalah empat daripada lima orang.
- See more at: http://myblogsantai.blogspot.com/2012/11/tidur-ketika-kawal-pesawat.html#sthash.HRffmeFu.dpuf

Penerbangan Tanpa Pengawasan


Kejadian terbaru melibatkan dua pilot penerbangan British Airways yang tertidur ketika dalam penerbangan jarak jauh ke Britain. Penerbangan tersebut berlepas pada 13 Ogos. Kedua-dua pilot dan pembantu pilot bergilir-gilir mengawasi penerbangan namun kedua-duanya tertidur di dalam kokpit setelah satu jam berlepas meninggalkan kapalterbang dipandu secara autopilot tanpa pengawasan. Mereka hanya tersedar setelah hampir tiba. Wah bahaya ni, nasib baik tak jadi apa-apa..

Comments

  1. Nasib baik ada kawalan outo pilot...kalau tidak, mau sampai ke bulan hehe...

    ReplyDelete
  2. Uhh bahaya.. selalu juga kena berharapkan flight ni bila melibatkan hal kerja ni. Mungkin pada dia org x de apa kot walaupun bnyk nyawa yg dibawah tanggungjawab pilot2 ni.... isss.. risaulah pulak..nauzubillah

    ReplyDelete
  3. Bahaya giler.. Tp kesian gak kat dorang, penat sgt..

    ReplyDelete
  4. hadoi, takutnya mama... ni tak jadik naik nih...

    ReplyDelete
  5. Bahayanya... walau autopilot, kadang2 benda xdisangka bokeh terjadi. Aetakat teeridur sorang yg lain tlg tgkkan ok lah jugak. Hiii

    ReplyDelete
  6. kesian mereka penat. nasib baik tak ada benda buruk berlaku.

    ReplyDelete
  7. sebab tu la skng system makin canggih, xyah control 24 jam,, kot la,,hehe

    ReplyDelete
  8. bahaya betul..kalau tak peduli nyawa sendiri pun,jangan perjudikan nyawa orang lain...bahay sangat2..kena ambik lebih ramai pilot agar mereka tak terlalu letih..

    ReplyDelete
  9. nasib baik tak terlajak...pemandangan x menarik kt atas tu...tu yg cepat je ngantuk...

    ReplyDelete
  10. biasanya k.terbang ada mode auto..cam autopilot tu..tp xslah kot tido kalau dia pndai bhagi masa..kana pasang alarm la hehehe..kalau bnda ni kategori lalai dan berlaku kmlangan mmg bahaya..rsanya dlam radar..ramai pihak yg berjaga2..pnh itvw psal ni..cuma bkan bidang je he3..

    ReplyDelete
  11. bahayanya.. nasib baik semuanya selamat.. banyak nyawa yang dia bawa tu..

    ReplyDelete
  12. nasib baik outopilot..bahaya betul tu...

    ReplyDelete
  13. nasib le kat atas tuh xde traffic light sngla gune auto pilot hehehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat