Breaking News

Friday, March 14, 2014

Awas: 12 Kawasan Catat IPU Tidak Sihat

12 kawasan catat bacaan IPU tidak sihat
Jerebu Di Kuala Selangor

12 Kawasan Catat  IPU Tidak Sihat


Jerebu di Selangor dan Lembah Kelang semakin buruk. Banyak kawasan dilaporkan mencatat bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) tidak sihat setakat 12 tengahhari. Antaranya:

IPU Berbahaya


1. Pelabuhan Klang (352)
2. Banting (316)

IPU Sangat Tidak Sihat


1. Petaling Jaya (186)
2. Putrajaya (176)
3. Batu Muda (176)
4. Shah Alam (165)
5. Cheras (147)
6. Kuala Selangor (154)
7. Nilai (165)
8. Port Dickson (168)
9. Seremban (155)
10. Bukit Rambai (134)

According to the Department of Environment (DOE) website, the API reading at Port Klang rose to 352 at 7pm today, from 233 at 6pm yesterday, while the reading in Banting at 6pm yesterday was at 189.
Thirteen other areas also recorded unhealthy API, namely Petaling Jaya (186), Putrajaya (176), Batu Muda (176), Shah Alam (165), Cheras (147), Kuala Selangor (154), Nilai (165), Port Dickson (168), Seremban (155), Bukit Rambai (134), Bandaraya Melaka (115), Muar (111), and Tanjung Malim (107). 
- See more at: http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/port-klang-banting-register-hazardous-api#sthash.MDxgd69x.dpuf
Bacaan IPU baik berada antara 0-50, sederhana (51-100), tidak sihat (100-200), sangat tidak sihat (200-300) dan berbahaya pada bacaan melebihi 300.

Tips Menangani IPU Tidak Sihat


1.Tidak melakukan aktiviti fizikal luar rumah 2. Pakai topeng/penutup hidung sebelum keluar dari rumah 3. Banyakkan minum air kosong
4. Elakkan daripada merokok/melakukan pembakaran terbuka
5. Segera berjumpa doktor sekiranya you all mengalami batuk-batuk, demam, selsema, sakit mata, dan juga asma kesan dari jerebu.

Take care everyone!!!

13 comments:

  1. nampaknya jerebu lebih teruk berbanding semalam..kena kurangkan aktiviti luar

    ReplyDelete
  2. Rasanya sekitar kuala lumpur pun ipu ada yang mencecah bacaan tidak sihat...anyway thanks for da tip kak...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  3. mudahan kak raudzah dan semua sihat sentiasa ^^

    ReplyDelete
  4. mudah-mudahan hujan turunlah dlam masa terdekat ni..keadaan jerebu pun semakin teruk.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum.. memang tak keluar mana kecuali pergi balik kerja je. sheila singgah sambil klik tabung sini ~~~

    ReplyDelete
  6. jaga kesihatan semua..jangan lupa pakai mask..minum air kosong byk2...

    ReplyDelete
  7. betul tu akak..saya kat PJ ni mmg dapat rasa udara tak sihat tu...

    ReplyDelete
  8. Yg sedihnya masih ada yg melakukan pembakaran terbuka!

    ReplyDelete
  9. tak boleh la nak buat aktiviti luar...memerap dalam umah je la...

    ReplyDelete
  10. kat tempat aiza pun terasa kesan jerebu ini.. hujung minggu ini kena melepak di rumahlah nampaknya..

    ReplyDelete
  11. Macam saya yg resdung ni...memang parah! Bersin xberhenti, sabor jer la... jerebu oh jerebu!

    ReplyDelete
  12. Jerebu ni buat kepala jadi pening2 bila lama berada di luar... rimas juga bila suasana mcm ni...

    ReplyDelete
  13. bahaya ni.kurangkan aktiviti luaar lah..baby agi la bahaya ni kan..

    ReplyDelete

Designed By