Breaking News

Saturday, April 5, 2014

Amaran Musim Kemarau Yang Panjang Untuk Malaysia

 
Musim Kemarau Yang Panjang

Peralihan Monsun Sebelum Kemarau


Biarpun hujan telah turun dibeberapa tempat, namun keadaan ini mugkin hanya sementara. Menurut Pengarah Alam Sekitar Global, Musim peralihan monsun ini dijangka akan berlaku sehingga pertengahan Mei, sebelum kemarau panjang menjelma lagi. Musim peralihan monsun kali ini juga menyaksikan kandungan hujan yang turun kurang daripada biasa.

Catuan Air Berpanjangan Kerana Kemarau


Ini bermakna, musim kemarau akan datang lagi mulai bulan Jun hingga Oktober 2014. Wah nampak gayanya tak boleh bersantai macam ni. Catuan air mungkin akan berterusan sehingga ke akhir tahun. Walaupun sekarang ni dah agak imun, namun difahamkan kemarau musim kedua akan lebih kering. Bermakna empangan air mungkin akan berada di tahap paling kritikal. Hmmm...Tak boleh bayangkan kalau air hanya ada sekali seminggu atau sekali sebulan. camne tu?

Kemarau Kerana Perubahan Iklim Global


Sebenarnya, keadaan kemarau yang berpanjangan ini berlaku kerana perubahan iklim global. Kebanyakan negara akan mengalaminya, bukan hanya di Malaysia. Singapura antara salah satu negara yang agak kritikal. Cuaca kering yang malanda negara tersebut pada tahun ini adalah yang terburuk sejak tahun 1969. 

Apa yang mampu kita lakukan sekarang ialah berdoa kepada Allah supaya ujian ini tidak berpanjangan. Kalau boleh tak naklah catuan sepanjang tahun...Ktitikal tu!!!!

18 comments:

  1. lamanya..
    kena simpan air sesiap ni
    huhu :)

    ReplyDelete
  2. itu yang pansa amat sekarang ni kan?

    ReplyDelete
  3. so far alhamdulillah di seremban selalu hujan. :)

    ReplyDelete
  4. Blogwalking^^

    Jom join

    http://sayasyiera.blogspot.com/2014/04/syiera-firdauss-april-giveaway.html

    ReplyDelete
  5. kena belajar berjimat guna air lepas ni. huhuhuhu...

    ReplyDelete
  6. kena buat telaga tu raudzah...mmg byk dugaan...semoga kita berdoa agar musim kemarau cepat berakhir...

    ReplyDelete
    Replies
    1. he..he.. good idea sis.. nanti saya pun nak korek telaga la.. he..he..
      dugaan tuhan..
      ford :P

      Delete
    2. Jom kawan-kawan kita cari telaga.he.he

      Delete
  7. Semoga berakhirlah cepat... sengsara rasanya bila tak de air ni...

    ReplyDelete
  8. Semoga keadaan menjadi sedia kala...susah kalau tak de air ni..:(

    ReplyDelete
  9. Ya Allah..makin teruji Malaysia sekarang ni..

    ReplyDelete
  10. harap ramalan tu tak menjadi kenyataan... Allah maha kuasa... kena banyak-banyak ingat kat dia... dan banyak-bayak berdoa agar di permudahkan jugak segala urusan berkenaan dengan air ni...

    ReplyDelete
  11. alhamdulillah di tempat aiza sudah hujan pada setiap petang.. tapi rasanya masih tidak cukup untuk menampung kekurangan bekalan air yang dah kering tu..

    ReplyDelete
  12. Kt kl ni ada gak dah hujan... Alhamdulillah..

    ReplyDelete

Designed By