Inilah Statistik Penduduk Malaysia (S2)


 
 Jumlah Penduduk Malaysia (Klik Imej Untuk Besarkan)

Statistik Penduduk Malaysia


Info menarik pilihan Blog Santai yang ingin dikongsikan dengan semua adalah mengenai Statistik Penduduk Malaysia. Kalau you all masih ingat kita pernah kongsikan statistik yang sama sebelum ini. Yang beza untuk kali ni, kita ingin berkongsi info dalam bentuk graf. 

Sepertimana yang you all semua tau, Penduduk Malaysia kini berjumlah 30 juta orang. Secara keseluruhan, Malaysia dihuni oleh golongan "Muda". "Muda" yang kita maksudkan adalah merujuk kepada "Remaja Dewasa" dan "Remaja Yang Muda Belia, Termasuk Kanak-Kanak". Golongan ini mempunyai peratusan jumlah yang hampir sama dan mewakili lebih daripada 50% rakyat Malaysia. Kiranya rakyat Malaysia ni adalah golongan masa depan kan.

 
Jantina Penduduk Malaysia (Klik Imej Untuk Besarkan)

Jantina Penduduk Malaysia 


Dari segi jantina, jumlah bilangan lelaki dan perempuan kelihatan hampir sama. Namun dari segi jumlah sebenar, lelaki melebihi perempuan. Namun perbezaannya dari segi peratusan mungkin semakin kecil. Nampak gayanya persaingan sengit antara jantina berlaku di malaysia. Let the best women win. he..he.

Taburan Penduduk Malaysia Berdasarkan Negeri (Klik Imej Untuk Besarkan)

Taburan Penduduk Malaysia


Dari segi taburan penduduk, Selangor mendahului negeri-negeri lain dengan peratusan yang agak besar. Itulah antara penyebab mengapa Selangor selalu kekurangan bekalan air kot. Ramai yang guna.

Secara kesimpulan, berdasarkan statistik di atas, kita pasti Malaysia boleh menjadi sebuah negara yang amat berjaya kerana penghuninya adalah golongan muda yang mempunyai stamina dan semangat yang tinggi. Jadi tidak ada alasan mengapa Malaysia tidak boleh bersaing dengan negara-negara lain yang berjaya kan.

Comments

  1. terasa macam belajar georgrafi baca entri ni raudzah heee :D

    ika setuju dengan raudzah tu, memang tak mustahil malaysia boleh berjaya kerana penduduk malaysia majoritinya dipelopori oleh remaja...dan mengharapkan semua remaja tersebut termasuk kita atau adik2 kita sendiri, atau sesiapa sahaja yang kita kenali mempunyai sumbangan mereka kepada negara...sumbangan for good laa :)

    ReplyDelete
  2. syukur bumi Tuhan ini untuk di duduki

    ReplyDelete
  3. ketuk gincu, gincu gincu ehe..

    ReplyDelete
  4. seharusnya dengan penduduk yang sedikit lebih makmur

    ReplyDelete
  5. Bila melihat carta itu tak mustahil momentum politik pun akan bertukar dik. Sistem pendidikan pun kian menapak dan ekonomi berubah. Tapi kalau tak ada sebarang prasarana diambil dari sekarang bimbang membuat ramai yg jadi susah apa lagi andai strata pegangan kuasa ekonomi tak selaras...

    ReplyDelete
  6. wah info yg menarik untuk hari ini..thnks

    ReplyDelete
  7. nice sharing, satu info yang mama sendiri tak pernah tahu.. hihi

    ReplyDelete
  8. Namun kini penduduk Malaysia dibanjiri oleh ramai pendatang...huhu

    ReplyDelete
  9. betul kata BM . malaysia jadi lbh sesak dgn org asing ... rm utk bagi mrk makan kat kem depo pun dah ratus ribu . tu duit cukai tu . jumpa inti jer .

    ReplyDelete
  10. very gd sharing ni tq ye r

    ReplyDelete
  11. 30 juta rakyat malaysia je, tambah dengan pendatang asing mahu jadi 60juta kan!

    ReplyDelete
  12. dah ramai jugak penduduk malaysia ni.. hihi :) moga2 economy getting better

    ReplyDelete
  13. Golongan muda yg ada harap2lah tak ramai yg berjiwa rebel.. klu ikut dari mata yg melihat mmg takut. Golongan muda sibuk dgn hiburan.. ada yg sibuk dgn bercakap shj.. hasil negara bangsa asing yg kaut.. wallahualam. Semoga rakyat Malaysia bersatu utk kebaikan & kejayaan... aamiin.
    3x digi.. :)

    ReplyDelete
  14. kalau ditambah dengan statistik pendatang asing berapa ramai la agaknya kan

    ReplyDelete
  15. ilmu baru untk kathy..

    ReplyDelete
  16. golongan muda ramai bagus...tapi harap2 lahir golongan muda yang berkualiti...jgn kuantiti je lebih...Digi lg tuk raudzah :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat