Inilah Statistik Pendapatan Rakyat Malaysia Kurang Dari RM1000

Embedded image permalink 
Statistik Pendapatan Rakyat Malaysia Kurang Dari RM1000

Statistik Pendapatan Kurang Dari RM1000


Info serius pilihan Blog Santai untuk dikongsikan dengan semua adalah statistik pendapatan rakyat malaysia dibawah RM1000. Statistik ni disediakan oleh pihak EPU pada tahun 2011. Berdasarkan statistik di atas, kaum bumiputera mewakili hampir 80% daripada jumlah penduduk yang berpendapatan kurang daripada RM1000. 

Terdapat beberapa faktor yang mungkin menyumbang kepada statistik ini. Antaranya mungkin disebabkan komposisi kaum bumiputera yang lebih besar. Disamping itu, kalau you all masih ingat kita pernah berkongsi tahap pendidikan penduduk Malaysia yang mana ianya berkait rapat dengan pendapatan penduduk secara keseluruhan. 96% daripada mereka yang berpendapatan rendah adalah terdiri daripada mereka yang hanya berpendidikan SPM ke bawah. Walaupun data ini tidak dianalis berdasarkan kaum, tapi kita pasti majoritinya adalah kaum bumiputera.

 Embedded image permalink
 Profil Pendapatan Berdasarkan Pendidikan

Pendapatan Kurang Dari RM1000 & Penerima BR1M


Biarpun data ini agak "outdated", tapi kita pasti data ini masih relevant. Sebab itu hampir 90% penerima BR1M adalah orang Melayu atau kaum bumiputera. Dan kita pasti data ini pasti akan terus relevant untuk tahun-tahun akan datang sekiranya tiada usaha yang dilakukan secara strategik samaada di pihak yang berkuasa mahupun diri kita sendiri. Sebagai kaum yang jauh ketinggalan, usaha dari setiap individu perlu dipertingkatkan tanpa mengharapkan bantuan sepanjang hayat.

Data ini tidak perlu dilihat sebagai satu sentimen perkauman. Sebaliknya ianya harus dijadikan sumber rujukan kepada pihak-pihak yang bertanggungjawab untuk memastikan setiap rakyat di bumi Malaysia mendapat kehidupan yang lebih baik.

Comments

  1. hu hu hu, sekarang ni pun rasa macam nak cari pendapatan lain jer inikan lagi mereka yang kurang dari 1k... kalau iolss macam manalah nak survive gamaknya...

    ReplyDelete
  2. bukan sahaja info kepada pihak bertanggungjawab tetapi kaum bumiputera sendiri kena lebih berusaha untuk lebih bersaing dengan bangsa lain...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Noe..usaha kena datang dari kita sendiri...

      Delete
  3. Biarpun data ini berdasarkan maklumat yang diperoleh pada tahun 2009, pada saya ianya masih relevan kerana sehingga kini masih tiada dasar yang benar-benar fundamental di dalam membantu meningkatkan taraf ekonomi di kalangan golongan berpendapatan rendah. Ia termasuklah di kalangan orang Melayu sendiri di mana jurang pendapatan antara minoriti kaya dengan majoriti miskin amat lebar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu SY. jurang pendapatan antara yang kaya dan yang miskin memang semakin besar..sebab tu ramai yang kata DEB gagal..mungkin perlu alternative lain..

      Delete
  4. Sebab itu, jangan lupa kita tweett ramai-ramai pda Dato Seri Najib, supaya mulai tahun depan Bayaran BR1M dibayarkan RM 600 setiap bulan. RM 1,000 + 600 = RM 1,600. Barulah cukup dan selesa nak bayar instalment, rumah, nafkah isteri/ anak-anak dan bagi ibu & ayah di kampung. Untuk keperluan sendiri, tak cukup pun tak pe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BR1M bukan solution jangka panjang. Islam sendiri tak suka kalau kita asyik memintakan kerana kita semua dikurniakan akal serta tubuh badan yang sempurna untuk mencari serta menambahkan rezeki yang tidak cukup..Kerajaan boleh bantu untuk memberikan jalan serta cara untuk membolehkan semua rakyat Malaysia mendapat pendapatan yang lebih baik untuk jangka masa panjang...

      Delete
  5. Allahai kalau dah kurang 1K apalah nasib kehidupan mereka ini kan..
    Sedihnya... Kalau macam ini gaya memang yg kaya semakin kaya dan yg miskin kian tertekan..

    ReplyDelete
  6. kalau gaji RM1000.00..harga barang sama seperti zaman mak ayah kita xpe jugak kan...kita yang gaji atas dari tu pun pening..ini kan pula org yang berpendapatan sebegitu..

    ReplyDelete
  7. makin lama ketegori pendapatan rendah akan naik..sy tak terkejut kalau satu hari nanti kalau berpendapatan 2000 pun masih dianggap rendah..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  8. sedih pulak memikirkan bila tgk statistik ni.

    ReplyDelete
  9. Sedihnya...klik Darlie Expert Fresh..

    ReplyDelete
  10. Aduhai...sodeh.

    ReplyDelete
  11. Saya ada jumpa org yg tak tau nak ambil BRIM tu mcm mana sbb dia muflis & tiada akaun bank. Dulu dia dpt voucher dlm majlis brim tu & flash je voucher tu kat bank utk cash. Skrng dia pening sbb kerja pun tak menentu. Muflis pun sbb guna nama & skrng kerja tak menentu nk tanggung keluarga dgn 5 anak.
    Nak gi jabatan hasil atau insolvensi dia phobia sbb cadangan semua dari org2 baca buku.. semua suruh dia kerja lebih lagi, atleast boleh bayar ikut term dia org. Dahlah hutang majikan dia dulu tp guna nama dia... kesian.
    Dia ckp, brim ni strategi nak detect org2 mcm dia.. mmg ada ramai yg mcm ni & dilemma nk ambil brim cara baru ni. Pendapatan mereka mmg bawah 1k & harap isteri bantu juga menyara keluarga. Klu ada sykt yg nk ambil org2 muflis teraniaya ni boleh hubungi saya... ada yg ada degree, diploma tp kerja buat keje sub-con cuci bangunan dsb ambil upah gaji buruh hari2 hmmmm.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Susah jugakkan bila jadi macam ni kan...Khir apa kata you buatkan satu entry untuk mereka-mereka ni..nanti kita support sama k...

      Delete
  12. sekarang ni dah ada banyak cara untuk jana pendapatan sampingan..kena usaha lebih je :)

    ReplyDelete
  13. moga dapat lebih rezki akan datang

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat