Tidur Yang Di Temani Syaitan

http://blognyafitri.files.wordpress.com/2013/05/168828_583324948359003_987108200_n.jpg?w=480&h=351
Tidur Di Temani Syaitan

Tidur Di Temani Syaitan


Setiap dari kita sangat dituntut untuk melakukan Qiyamulai. Solat yang paling utama setelah solat wajib. Tidur tanpa Qiyamulai adalah tidur yang ditemani syaitan.

Dari Abu Hurairah ra, dikatakan, Rasulullah SAW bersabda: "Syaitan mengikat pada tengkuk tiap orang di antara kamu, ketika ia tidur, dengan tiga ikatan simpul), simpul nya ditiupkan ucapannya, "Bagimu malam yang panjang, tidurlah dengan nyenyak." Maka apabila ia bangun dan menyebut Allah, terurailah satu simpul, bila ia berwuduk, terurailah satu simpul lagi dan ketika ia solat, maka terurailah simpul terakhir lalu di pagi hari dirinya menjadi segar, bersemangat dan hatinya pun terang. Jika tidak, maka di pagi hari jiwanya dililit kekalutan dan malas untuk beraktiviti." 

Kenapa Tidur Di Temani Syaitan?


Hasan Al-Bashri pernah berkata bahawa sesungguhnya orang yang banyak melakukan dosa akan terhalang dari mengerjakan Qiyamulai.  

Comments

  1. sha memang banyak dosa kot, selalu berjaga tapi nak solat, yarabbi beratnya :( kalau dah tido tu, niat nak bangun... mesti tak bangun... kunci jam pastu bunyi pastu sambung tido lagi..hmm

    ReplyDelete
  2. Nice sharing.. Sekrg2 niat ikhlas utk bgun malam..

    ReplyDelete
  3. Thanks share.. :) salam muhasabah.

    ReplyDelete
  4. salam. huhhhuuhu..selalu nak bangun solat tengah malam dan solat subuh..memang payah..sis :'(

    tapi sy selalu pesan dan tanya pada diri " kau nak kau yang menang ke syaitan yang menang?? bangun itah..bangun..solat!"

    dan alhamdulillah dengan semangatnya..sy bangun..bersihkan diri & solat :) :) itu la cara sy nak kalahkan bisikan syaitan..

    ReplyDelete
  5. Mudah2an sentiasa tidak berat utk bangun malam... Semoga Allah sentiasa mengizinkan utk kita semua beribadat kpd Nya... aamiin.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat