10 Sebab Mengapa Perlu Makan Oat

Embedded image permalink 
Mengapa Perlu Makan Oat Ya?

18 Sebab Mengapa Perlu Makan Oat


You all suka makan oat tak? Rasanya ramai yang sukakan. Umumnya, ramai yang tau bahawa oat mampu mengurangkan kadar kolesterol. Walau bagaimanapun, ramai yang kurang mengetahui bahawa untuk mendapatkan keputusan yang sebaiknya, seseorang perlu mengambil sekurang-kurangnya tiga mangkuk mil oat (oatmeal) sehari, selama 60 hari berturut-turut. Jadi kalau you all dah makan tapi tahap kolesteral masih tinggi, ini bermaksud jumlah pengambilan oat tu masih belum mencukupi. Apa yang perlu you all lakukan adalah menambahkan jumlah pengambilan oat dalam menu harian.

Khasiat Oat


Selain daripada membantu mengurangkan kadar kolesteral, pengambilan oat setiap hari juga amat baik kerana ianya mempunyai pelbagai khasiat. Antaranya: 

1. Bagi penghidap diabetis, oat membantu mengatur kadar gula dalam darah. Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition menunjukkan bahawa beta-glucan yang terdapat dalam oat dapat membantu mencegah peningkatan kadar gula dalam darah secara drastik pada pengidap diabetes.

2. Pengambilan oat di dalam menu harian juga mampu memberikan rasa kenyang yang lebih lama. Sekaligus ia mengurangkan pengambilan makanan harian dan menurunkan berat badan.

3. Pengambilan oat bukan sahaja bagus untuk jantung kerana kandungan fibernya, tetapi juga sebagai pelindung yang bagus untuk saluran penghadaman.

4. Oat juga mampu mengurangkan kadar tekanan (hypertension) serta merangsang sistem imuniti badan. So kalau you all selalu stress, eloklah jadikan oat sebagai menu harian ya.

 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgCBpGZmdODFDjDR3zYpwIdVDvOit8rz_SXlooSTtW6ShRkzlRKSlyXt2NwEqhs338j13jKe5Hu7zfDCI2-eu1joyLTwL5EeYrGGHTjhOKUZTCLJg7jFbRBnAFBMveAPmHbcGz9kSkFtdYe/s1600/20140428_101812-1.jpg 
Oat Chocolates

Apa-apa pun oat memang banyak khasiat kan. Jadi kalau you all bukan peminat oat, bolehlah jadikan oat sebagai menu wajib sarapan setiap pagi.  Paling tidak mulakan dengan biskut oats yang sememangnya sedap. Ada macam-macam perasa. Oat Chocolate is one of my favorite. Pasti makan satu nak lagi..he..he

Comments

  1. pernah jugak cuba breakfast dengan oat ni, tapi rasa tak puas pulak.

    ReplyDelete
  2. Oat choco sedap! Tp manis diaaa..dahsyat! Hehe

    ReplyDelete
  3. kalau oat cereal bagai tu memang tak la nak makan..tapi oat choco tu, memang konpom telan habis..sedapppppp

    ReplyDelete
  4. Oat chocolates tu...kalau makan x boleh berhenti...hehe

    ReplyDelete
  5. oat memang bagus.. tapi mama bila makan, rasa nak terkeluar balik... choco oat boleh lah telan.. hikhik

    ReplyDelete
  6. oat memang bagus untuk kesihatan... terutama utk idah yg high cholestrol nie... tapii... ermmm yg bagus tu yg kita tak suka... mungkin kena mulakan makan Oat Chocolate tu kot...

    ReplyDelete
  7. Saya suka makan oat.. tapi lebih suka buat air untuk diminum. Klu campur oat kat air nescafe atau milo buat 'light' je pun sedap.. :)

    ReplyDelete
  8. Saya kolestrol tinggi, salah satu cara terbaik adalah amalkan oat.

    ReplyDelete
  9. saya suka oat, tapi cepat rasa lapar, so between meal tu kena makan sokmo :)

    ReplyDelete
  10. suka gak oat, terutama oat cookies!dengan coklat..n raisins. :)

    ReplyDelete
  11. Oat 3 in 1 boleh jer telan ...Oat crunch chocolate lagilah makan...oat original mcm bubur jer susah nak telan.....

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat