Breaking News

Thursday, November 20, 2014

RON 97 Kini Pilihan Ramai ?

RON 97 Kini Pilihan Ramai ?
RON 97 Kini Pilihan Ramai ?

RON 97 Kini Pilihan Ramai ?


Lebih ramai pengguna akan bertukar kepada RON97 kerana harganya yang kini lebih murah. Biarpun harganya masih lebih mahal daripada RON 95, tetapi ramai pemilik kenderaan percaya ia lebih efisyen dan baik untuk enjin kenderaan. Inilah sebahagian daripada keratan berita yang disiarkan dalam Mstar hari ni. You all rasa macammana?

Dan bagi pihak kerajaan mereka percaya penurunan harga RON 97 akan menarik lebih ramai pengguna memilih untuk menggunakan RON 97 berbanding RON 95. Secara automatik ia akan membantu kerajaan menjimatkan subsidi untuk petrol. So wang pembayar cukai yang digunakan sebagai subsidi RON95 boleh digunakan untuk tujuan lain. 

Hmmm..lain macam aje kenyataan ni. Macam tak nak turunkan harga RON 95 aje. Dan yang lebih suspen, satu ketika dulu ada ura-ura mengatakan RON 95 akan dihapuskan sepenuhnya. 

Sebagai menyokong kenyataan di atas, ini pula adalah komen dari sebahagian daripada pengguna yang gembira dengan penurunan harga minyak RON 97.
Walaupun kedua-dua bahan api mempunyai standard yang tinggi, RON97 adalah jauh lebih hebat dan lebih bersifat mesra alam sekitar. Prestasinya lebih baik dan penggunaannya lebih rendah.
Seorang guru, Nurul Nadia Ali, 28, adalah antara mereka yang bersedia untuk membayar lebih untuk RON97. Saya tidak kisah membayar lebih untuk RON 97 kerana ianya lebih baik untuk enjin serta lebih mesra alam sekitar.
Kualiti RON97 adalah lebih tinggi dan lebih cekap. Ia juga baik untuk enjin kereta. Sekarang harganya lebih rendah sedikit, saya boleh mengisi dengan lebih kerap.
RON97 boleh menahan tahap mampatan yang lebih tinggi berbanding RON95 sebelum diledakkan, disebabkan oleh tambahan dalam bahan api yang lebih baik.
Sejujurnya kita tak berani nak komen mengenai kebaikan RON 97 ni coz kita guna dua-dua minyak. Dan secara jujurnya kita tak monitor keberkesananya. he..he. Nway, guys what do you think? 

8 comments:

  1. masa mula2 pakai kereta mmg guna RON97 dan mmg berkesan sgt tp sebab mahal terus tukar RON 95

    ReplyDelete
  2. RON97 ni saringan dan mutu dikatakan lebih baik... hurmm... kalau worth filling it up...apa salahnya...tepuk dada tanya selera giteww...

    ReplyDelete
  3. Samalah Raudzah.
    Saya pun pakai je dua-dua but x pernah monitor keberkesanannya dia.

    ReplyDelete
  4. dulu2 waktu memula nk balajr isi minyak dl knderaan sendri, famili slalu sroh guna ron97 sbb much better..tpi kekdg klau duit xckup, blasah je ron95..

    ReplyDelete
  5. baca pasal minyak ni, teringin gak nak rasa bahangnya... tapi sebab Sha naik taxi selalu... tak merasa la... hoho

    ReplyDelete
  6. Quality nya memang lebih bagus...selaras dengan harganya

    ReplyDelete
  7. Ron 95 ok dah.. dalam kenaikan pelbagai harga skrng ni.. kualiti tak penting sgt. Ron 95 pun kualiti ok je hhmmm...

    ReplyDelete

Designed By