GST Vs SST

Hari ni kerajaan Malaysia telah menunaikan hajat untuk melaksanakan GST setelah sekian lama tertangguh.  Samada kita suka atau tidak, we have to face this. Tak ada exceptional....Tapi apa bezanya ya diantara GST dan SST yang sebelum ini telah dilaksanakan....

Cukai  SST adalah cukai satu aras yang mana cukai ini hanya dikenakan kepada pengilang sahaja dan tidak boleh dituntut.Cukai ini  dianggap sebagai kos kepada perniagaan. 

GST pula adalah cukai yang dikenakan kepada pengguna yang menggunakan barang dan perkhidmatan di setiap peringkat rantaian sehingga pengguna. 

Berikut adalah perbezaan antara GST dan SST:

sst

Comments

  1. GST mmg sgt strategik utk pembangunan negara. Harap masykt tak rasa terbeban dgn perlaksanaannya dlm keadaan ekonomi tak menentu & kedudukan politik tengah tak popular ni. Perasan dipaksa tu yg buat infomasi susah nak dicerna oleh kebanyakkan & perlaksanaan juga perlu telus bukan retorik teori semata2. Mudah2an segalanya baik2 shj. T kasih atas perkongsian info.. :)

    ReplyDelete
  2. Kalau tidak setuju dengan GST, apakah GST akan dibatalkan? Terima sahajalah...

    ReplyDelete
  3. GST.. memang tengah hangat diperkatakan..

    ReplyDelete
  4. Cantik Infografik ni.. Bermanfaat.

    ReplyDelete
  5. lama tak singgah sini...maafkan saya
    thanks sharing...GST vs SST...

    ReplyDelete
  6. Nice sharing Raudzah.. salam Khamis :)

    ReplyDelete
  7. x larat nk komen dah huhuhu !

    ReplyDelete
  8. thanks for this useful information it will help the tax payers to know about this and if you want to know about quickbooks error then u can read the article quickbook unexpected error 5 and resolve your problems quickbooks unexpected error 5: A QBs Repairing Guide

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat