Skip to main content

Ulat Bulu Menyerang Sekolah

11 September 2012

 

KUALA LUMPUR - Beribu-ribu ulat bulu ditemui memenuhi kawasan sekitar pondok keselamatan dan tempat pejalan kaki sebuah sekolah di Sentul di sini.

Tinjauan Bernama ke sekolah itu hari ini mendapati serangga berwarna hitam bersaiz tiga hingga lima sentimeter itu dilihat merayap di sepanjang tempat pejalan kaki sekolah berkenaan.


Menurut pengawal keselamatan sekolah tersebut yang enggan disebut namanya ketika ditemui berkata ulat bulu itu telah memenuhi kawasan tersebut sejak seminggu yang lalu.


"Saya sudah bekerja dua tahun di sini dan ini pengalaman kali pertama saya melihat ulat bulu yang sangat banyak seperti ini," katanya.


Beliau berkata ulat bulu tersebut boleh menyebabkan gatal apabila disentuh.


Sementara itu, jurucakap Jabatan Pertahanan Awam Malaysia berkata, empat orang anggota jabatan itu digerakkan ke sekolah terbabit setelah dihubungi guru besarnya.

"Kami telah menjalankan operasi selama satu jam 30 minit menyembur racun serangga dan membakar ribuan ulat bulu itu," katanya ketika dihubungi.


Katanya, punca kehadiran ulat bulu di kawasan sekolah itu belum dikenal pasti dan sedang disiasat.


Sebelum ini, sebuah sekolah rendah di Kota Tinggi, Johor, terpaksa ditutup selama dua hari juga akibat gangguan ulat bulu.  - Bernama

Comments

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat