Magis Dunia Perubatan

Sains perubatan tidak pernah sepi dari penemuan sindrom atau penyakit-penyakit pelik yang kadangkala sukar untuk di fahami oleh minda manusia normal...Itulah sebenarnya kuasa ALLAH dan kita sebagai manusia tidak harus mempertikaikannya ....

10. Lelaki berdarah Hijau

 

Doktor di sebuah hospital di Vancouver telah memasukkan garis arteri ke dalam pesakit untuk melegakan tekanan dalam kakinya. Mereka amat terkejut apabila melihat darah 'hijau' dan bukannya darah merah biasa hadir dalam pesakit. Pada mulanya doktor berfikir kemungkinan hemoglobin pesakit tidak bersatu dengan oksigen dalam darah. Tetapi sangkaan mereka meleset kerana hidrogen sulfida bergabung dengan ion ferik dalam darah untuk membentuk sulfhemoglobin, yang kemudian bertukar darah hijau.

9. Dua DNA

 Karen Keegan adalah wanita pertama yang memiliki dua set yang DNA yang berbeza. Satu hari beliau memerlukan pemindahan buah pinggang. Beliau mempunyai tiga orang anak lelaki dan ketiga-tiganya telah diuji untuk melihat jika organ mereka adalah serasi. Dua daripada anak lelakinya tidak sepadan dengan struktur DNA Keegan kerana beliau mempunyai dua set yang berbeza DNA. Manakala DNA yang sepadan dengan dua orang anak yang lain ditemui dalam kelenjar tiroid Keegan. 

8. Buta Setiap Tiga Hari

 

Natalie adalah wanita muda dari Melbourne, Australia. Dia mengalami gangguan yang menyebabkan buta setiap tiga hari. Matanya hanya tertutup dan dia tidak boleh membukanya sebelum tiga hari. Fenomena ini bermula apabila beliau berusia sebelas tahun.. 

7. Pensil Di Kepala

 

Margaret Wegner mengalami sakit kepala dan hidung berdarah yang kritikal selama 55 tahun. Pembedahan telah dijalankan untuk membuang pensil sepanjang 3 inci yang terperangkap di kepalanya akibatkemalangan semasa dia berumur empat tahun. Pembedahan itu telah berjaya. Sakit kepala dan hidung berdarah telah hilang.

6. Gadis ini tidak berhenti ketawa

 

Xu Pinghui adalah seorang gadis berusia 12 tahun dari Chongqing. Beliau telah mengalami demam semasa berusia lapan bulan yang menyebabkan dia ketawa secara berterusan tanpa kawalan. Beliau juga telah hilang keupayaan untuk bercakap ketika dia berusia dua tahun dan hanya boleh berkomunikasi melalui ketawa kecil. Para doktor percaya bahawa ia mungkin berlaku kerana kerosakan yang berlaku pada lobus frontal beliau.

5. Paip Di Dalam Mata

Yi Zhoa dari Chongqing (China) berusia 57 tahun telah memasukkan paip bilik mandi kedalam matanya. Beliau telah dikejarkan ke bilik kecemasan dan tukang paip telah dipanggil untuk membuang paip keluar soket matanya. Mata beliau hanya mengalami sedikit kerosakan selepas pembedahan....

4. 100 kejutan elektrik

Jim McClatcJim berusia 54 tahun dan tinggal di Atlanta, Georgia. Isterinya mendapati dia tidak sedarkan diri di dalam rumah dan jadi dia telah dikejarkan ke hospital. Beliau telah diserang virus yang merosakkan hati dan jantung. Beliau telah diberikan seratus kejutan elektrik. Dalam jam pertama rawatan, jantung beliau berhenti lima puluh kali. Dadanya terbakar kerana kejutan elektrik. Beliau telah sihat sepenuhnya dalam masa yang singkat. .

3. Penerima Jantung

 

William Sheridan dari New York berusia 63 tahun telah pulih daripada pembedahan pemindahan jantung baru-baru ini. Organ yang diterimanya adalah milik seorang artis.
Dan secara tidak lansung beliau kini secara tiba-tiba telah menunjukkan minat yang mendalam terhadap seni dan boleh melakarkan lukisan-lukisan yang indah.

2. Gadis Lapan Anggota

 

 Gadis ini dilahirkan di Bihar (India) pada tahun 2005. Namanya ialah Lakshmi Tatma. Dia dilahirkan dengan lapan anggota. Badan berkepala kembar beliau telah bergabung dengan beliau pada pelvis itu mengakibatkan empat tangan dan empat kaki. Beliau telah dinamakan selepas Lakshmi Dewi kerana Dewi sendiri mempunyai banyak senjata. Keadaan ini dikenali sebagai isciopagus. Cukup menarik, Lakshmi juga mempunyai dua duri, empat buah pinggang, dua perut dan dua rongga dada.

1. Hikmah Menyelam

Chenoweth telah menghabiskan sepuluh tahun yang lalu di kerusi roda. Beliau dilahirkan dengan penyakit yang menyebabkan dia tidak dapat berjalan. Beliau akhirnya membuat keputusan untuk pergi scuba diving walaupun dilarang. Magik telah berlaku apabila sampai kedalaman 55 kaki dia dapat berjalan. Seterusnya semakin dalam beliau menyelam semakin ringan kakinya.. 

Comments

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat