Nasib Pelajar Malaysia Di Mesir

 
 Kumpulan Pertama Pelajar Malaysia di Mesir Selamat Tiba di Tanah Air

Apa Nasib Pelajar Malaysia Di Mesir ?

Semalam dua kumpulan Pelajar Malaysia di Mesir telah selamat tiba di tanah air. Kumpulan pertama yang mewakili enam pelajar termasuk seorang kanak-kanak lelaki berusia 13 tahun tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada pukul 6.36 petang  manakala kumpulan kedua yang terdiri daripada lapan pelajar tiba pada pukul 9.45 malam. 

Hari ini, 400 orang pelajar lagi dijangka akan pulang melalui tiga penerbangan. Salah sorang is my niece. Pelajar Medic tahun empat di University Al Azhar. Eventho I am happy for her, I'm really worried about her future. Ini kali kedua dia orang dipanggil balik. Last year, balik two weeks then di panggil balik semula ke Mesir. This time I am not sure. Dengan keadaan Mesir yang terus bergolak, nampaknya macam tiada kesudahan. Dan pastinya ia akan mengambil masa yang lama untuk dipulihkan. Silap-silap jadi macam Syria.

Kalau jadi macam tu, kemana dia orang nak pergi ya. Ada ke University kat Malaysia yang nak terima dia orang. Jumlah dia orang ni ramai. Kesian sangat-sangat and yang pasti segala urusan pertukaran University or whatsoever in the future, definitely will take sometime. Automatically, masa pengajian dia orang pun might be affected. Semoga keadaan di mesir tidak berpanjangan dan Kerajaan Malaysia segera bertindak dengan plan A & B jika pelajar-pelajar perlu di tukarkan.

Comments

  1. alhamdulillah pelajar mesir selamat kembali...tapi pengajian diorang jugak akan terbengkalai..moga apa yang terjadi kat mesir tu tidak mengmabil masa yang lama ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. That's why Aida..kesian sgt dia orang..my niece just landed and macam-macam cerita ada..

      Delete
  2. Hope egypt will be ok.. i currently still stay in Egypt.

    btw, hope u hit me back.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Husein..We always pray for muslims' brothers and sisters out there. May ALLAH protect you guys..

      Delete
  3. semoga pergolakan akan cepat berakhir.. kasihan pelajar malaysia di sana..

    ReplyDelete
  4. sama2 kita doakan moga semuanyer kembali pulih segera yer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup KA..sama-samalh kita doakan ALLAH hentikan persengketaan yang berlaku..

      Delete
  5. Inilah ibarat gajah bergaduh semut mati terpijak.. kesian sbb bnyk masa belajar terganggu, tumpuan pada pembelajaran pun pasti terganggu. Kita hanya mampu berdoa yg terbaik utk mereka & semoga konflik di mesir cepat selesai.. amin.

    ReplyDelete
  6. Inilah ibarat perumpamaan, gajah bergaduh semut mati terpijak.. Kesian kpd pelajar2 ni.. masa bnyk terbuang, tumpuan pembelajaran pun terganggu. Semoga Allah memberi mereka ketabahan, kesabaran & jalan kejayaan & semoga mesir kembali tenang dgn izinNya.. amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exactly Khir...semoga keadaan disana pulih segera, which is unlikely rasanya. Tapi tak taulah kan bila ramai pemimpin ditangkap semangta dia orang mungkin dah kurang..

      Delete
  7. sy ada bnyk kwn2 yg blaja kat sana skrg..harap konflik di mesir xberpanjangan la kan..lets pray for egypt :)

    ReplyDelete
  8. Moga mereka ini dilindungi dan dipermudahkan segala urusan pembelajaran semula.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat