Nelson Mandela Meninggal Dunia Pada Usia 95 Tahun

Nelson Mandela

Nelson Mandela Meninggal Dunia


Nelson Mandela, Presiden kulit hitam pertama Afrika Selatan dan ikon anti- apartheid, telah meninggal dunia malam tadi pada usia 95 tahun,  setelah 3 bulan menjalani rawatan perubatan kerana jangkitan paru-paru.


Left: A 1961 photo of Nelson Mandela (AP); Centre: Mr Mandela and his then-wife on his release from prison in 1990 (AFP); Right: Mr Mandela pictured in 2007 (AP) 
Nelson Mandela Dalam Kenangan

Presiden Kulit Hitam Pertama


Nelson Rolihlahla Mandela lahir di Mvezo, Afrika Selatan, pada 18 Julai 1918. Menjawat jawatan sebagai Presiden Afrika Selatan dari tahun 1994 sampai 1999. Beliau adalah orang Afrika Selatan berkulit hitam pertama yang dipilih memegang jawatan tersebut. Semasa Pemerintahannya beliau fokus untuk menghapuskan pengaruh apartheid melalui pembenterasan rasisme dan kemiskinan. Beliau adalah Pemenang Hadiah Nobel Keamanan tahun 1993. 
http://www.inspiration111.com/wp-content/uploads/2013/08/Nelson-Mandela-Freedom-Quotes.jpg
Nelson Mandela

Di Penjara Selama 27 Tahun


Pada 1962, beliau ditahan dan dituduh melakukan sabotaj dan bersekongkol menggulingkan pemerintahan, dan dihukum penjara seumur hidup selama 27 tahun. Bermula di Pulau Robben, kemudian di Penjara Pollsmoor dan akhirnya di Penjara Victor Verster. Beliau akhirnya dibebaskan pada tahun 1990. 

Mandela: Ikon Dunia


Pemergian Mandela pasti akan sentiasa dikenang kerana beliau adalah ikon dunia yang sanggup dipenjara di bawah rejim aparteid Afrika Selatan kerana lantang bersuara memperjuangkan hak rakyatnya. 

Comments

  1. x silap apartheid tu perkauman bah kan?? lama jgk dia pernah kena pnjara..

    ReplyDelete
  2. Panjang umur.. sampai juga waktunya..

    ReplyDelete
  3. Singgah pagi & clik2 nuffnangx2 ya

    ReplyDelete
  4. sukar nak mencari seorang pemimpin macam dia nie..sesungguhnya afrika kehilangan seorang pemimpin yang berwibawa...klik nuffy sini...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  5. tq sis berkongsi berita..

    ReplyDelete
  6. takziah.. hilangnya seorang pejuang..

    ReplyDelete
  7. dia antara pemimpin yang berwibawa...takziah

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat