Rakyat Malaysia Dah Makin Kaya?

Household Income 
Rakyat Malaysia Dah Makin Kaya?

Rakyat Malaysia Dah Makin Kaya?


Rakyat Malaysia Dah Makin Kaya? Kalau you all nak tau, "kaya" yang kita maksudkan adalah pertambahan dari segi jumlah pendapatan isi rumah. Menurut Angka awal Kajian Pendapatan Isi Rumah 2014 yang dijalankan oleh kerajaan, taraf hidup rakyat Malaysia telah meningkat dengan PURATA pendapatan isi rumah melepasi RM5,900 sebulan.  Alhamdulilah. Not bad. 

Kalau you all masih ingat, kerajaan Malaysia pernah mendefinasikan mereka yang berpendapatan lebih daripada RM5000 adalah golongan yang kaya dan tak layak untuk mendapat subsidi RON95, yang sepatutnya berkuatkuasa bulan ni.  

Pendapatan Purata Rakyat Malaysia Meningkat


Kita tak pasti, formula yang digunakan, namun mengikut kajian jumlah purata pendapatan isi rumah rakyat Malaysia adalah berkaitan secara lansung dengan kadar KDNK. Pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK) telah meningkat kepada 6.3 peratus pada separuh pertama tahun ini. Jadi secara lansung ianya mempengaruhi pendapatan isi rumah rakyat Malaysia.

Kita tak ada status terkini pendapatan isi rumah di Malaysia. Tapi inilah data yang dikeluarkan pada tahun 2013. Berdasarkan data yang dikeluarkan oleh Jabatan perdana Menteri, semua negeri mencatat peningkatan pendapatan isi rumah purata dengan Kuala Lumpur pertumbuhan tertinggi sebanyak 14.9 peratus (daripada RM5,488 kepada RM8,586) diikuti Labuan 12 peratus (RM4,407 kepada RM6,317), Perlis 10.1 peratus (RM2,617 kepada RM3,538), Terengganu 9.1 peratus (RM3,017 kepada RM3,967) serta Negeri Sembilan (RM3,540 kepada RM4,540) dan Sabah (RM3,102 kepada RM4,013) yang masing-masing mencatat 8.6 peratus.

Dari segi etnik, kaum India mencatat peningkatan tertinggi iaitu 9 peratus (daripada RM3,999 kepada RM5,233) diikuti Cina 8 peratus (RM5,011 kepada RM6,366) dan bumiputera 6.9 peratus (RM3,624 kepada RM4,457).

Jika dilihat pada nombor nilai RM5900 adalah agak selesa. Namun persoalannya berapa peratus daripada rakyat Malaysia yang mempunyai pendapatan isi rumah melepasi RM5,900 sebulan. Adakah lebih daripada 50% atau hanya 20% ?  Jika dilihat daripada jumlah penerima BRIM, mungkin nombor ni sangat minimal kot. Dan jika dilihat daripada data gaji yang dikeluarkan KWSP dimana hampir 80% pekerja di Malaysia mempunyai pendapatan dibawah RM3000, kita tak tau sejauhmana relevannya angka RM5900 kepada rakyat Malaysia. What do you think?

4. KWSP melaporkan hampir 80% daripada penyumbangnya memperolehi gaji RM 3,000 ke bawah. Jadi secara keseluruhan gaji rakyat Malaysia masih rendah dan mungkin tak mencukupi untuk menapung kos sara hidup yang semakin tinggi. - See more at: http://myblogsantai.blogspot.com/2014/05/4-fakta-menarik-mengenai-gaji-rakyat.html#sthash.uu7hoWF6.dpuf

Comments

  1. Sbnrnya ini hnyalah purata pndptn, cth pendapatan isi rumah tertinggi dan pndapatan isi rumah terendah dicampur maka terhasillah purata pendapatan. Ia tidak semestinya menggambarkan pendapatan setiap isi rumah mahupun individu dgn tepat. Purata ini diperolehi melalui penyiasatan pendapatan dan perbelanjaan isi rumah yg dijalankn oleh jabatan perangkaan malaysia dibawah jab perdana menteri..sekian..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila tengok nombor tu macam tak relevant coz average income rakyat Malaysia tak sebanyak tu rasanya. Mungkin sebab jurang perbezaan yang tinggi diantara mereka yang berpendapatan tinggi dan pendapatan rendah..

      Delete
  2. nama pun purata Raudz...kalau sorang gaji 4000, lagi sorang gaji 400, purata sorang 2200.tapi kita tau yang sorang makan spageti, sorang makan megi..huhu. :)

    ReplyDelete
  3. emmm...kaya lah sangat kan kita nie..

    ReplyDelete
  4. Bila perangkaan dibuat berdasar purata itulah yg tidak dpt jumlah yg tepat. Apalagi dengan kedudukan bangsa kita yg kakak rasa ketinggalan jauh. Cuba buat perata pada sesebuah kawasan industri. Kakak rasa bangsa kita yg mendapat bawah dari 5K masih ramai. Memang macam kita lebih dari itu tapi yg kerja sebagai operator beratus ribu adalah org kita...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu K.Zakie. Purata RM5900 tu macam x significant je.

      Delete
    2. That is the point Doc..quite high for Malaysian...especially Malays kan..

      Delete
  5. beznye kalau kita tergolong yg kaya tu
    belum lagi mencapai tahap kaya tu
    insha Allah..berusaha..mana tahu suatu hari blh kaya
    tp klo nak bandingkan dgn zaman dulu..mmg byk perubahan peningkatan taraf hidup
    budah sekolah pun dh blh dilabel pelajar kaya..haha

    ReplyDelete
  6. Kalau di kira actual take home pay plus segala hutang piutang....eerrmmmm

    ReplyDelete
  7. Means the rich ppl getting richer.

    ReplyDelete
  8. Yelah tu agaknya Raudzah......rumah semakin mahal tapi orang masih mampu jugak belikan....

    ReplyDelete
  9. Pendapatan 10% jutawan & 90% rakyat biasa mungkin boleh dapat figure tu kot. Tapi jauh sekali menggambarkan kehidupan sebenar kita semua. Tengoklah sendiri berapa ramai yg berpendapatan 5900 ke atas berbanding yg kurang hhmmm...

    ReplyDelete
  10. Kaya ye.. Hmm... Boleh la hidup..tpi x smpai peringkat kaya lagi .

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat