Siapa Dalang Bocorkan Soalan Peperiksaan?

Siapa Dalang Bocorkan Soalan UPSR?

Siapa Dalang Bocorkan Soalan UPSR?


Kisah Kertas Peperiksaan Sains 018, 028 dan 038 bagi Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2014 yang didapati bocor antara isu yang paling hangat diperkatakan semalam. Siasatan awal mendapati kandungan soalan bagi kertas peperiksaan berkenaan sudah tersebar secara meluas menerusi media sosial. Akibat dari perbuatan yang tidak bertanggungjawab ini, peperiksaan bagi ketiga-tiga kertas berkenaan yang dijadualkan pada hari ini terpaksa ditangguhkan kepada 30 September ini. Hmmm..siapakah dalang yang membocorkan soalan ni ya?

Apa Maksud Soalan Bocor?


Kalau ikutkan laporan, kes ini bukanlah yang pertama kali berlaku. Kebocoran soalan kertas peperiksaan boleh dianggap "perkara biasa" di Malaysia. Ianya terjadi hampir setiap  tahun. Yang berbeza mungkin takrifan bocor itu sendiri. Kalau ada soalan yang hampir sama, rasanya itu bukan bocor kerana kita semua maklum bahawa sebahagian dari soalan peperiksaan adalah merupakan soalan-soalan yang diambil dari tahun-tahun sebelumnya. Mungkin beberapa perkataan yang berbeza. Tapi kalau yang diedarkan sebelum peperiksaan itu adalah kertas peperiksaan yang sebenar, ini pastinya satu kesalahan jenayah. Mereka yang melakukannya telah melanggar amanah yang dipertanggungjawabkan dan patut diberi hukuman yang setimpal.  

 http://media.themalaysianinsider.com/assets/uploads/articles/UPSR_2014_090914_TMINAZIRSUFARI_01.jpg
Kertas Peperiksaan UPSR Di Tangguh Kerana Bocor
Embedded image permalink 
Juga Bocor: Calon UPSR Perlu Duduk Semula Kertas Bahasa Inggeris 1&2

Sebagai seorang pelajar, kita tak nafikan perasaan lega pasti ada kalau dapat soalan bocor. Tapi bila difikirkan kembali, ianya bukanlah satu amalan yang sihat. Kalau lulus cemerlang sekalipun, ianya pasti tak bermakna berbanding kalau kita lulus cemerlang dengan usaha kita sendiri kan. Yang penting kena berusaha bersungguh-sungguh dan berdoa kepada Allah supaya semuanya dipermudahkan.

Dan untuk mereka-mereka yang telah menjadi dalang membocorkan kertas soalan tersebut, baliklah ke pangkal jalan ya. Kesian adik-adik yang telah bersedia mentally dan physically nak sit for the exam. Sure boring punyakan. Dah ready, tup-tup dibatalkan. Apa-apa pun, good luck adik-adik semua. 

Comments

  1. yang dalangnya gerenti dlm ketakutan skrg ne

    ReplyDelete
  2. memang tak bertanggung jawab dan tak amanah orang yang bocorkan soalan..

    ReplyDelete
  3. Menyusahkan betul la orang yang gatal membocorkan soalan ni. Tak amanah dan tiada integriti dalam mengendalikan tugas.

    ReplyDelete
  4. kena siasat sampai ke akar umbi nih!

    ReplyDelete
  5. Dah ready nak jawab soalan, tangguh pula...

    ReplyDelete
  6. kesian la kat diorang,terpaksa extend lagi exam...nak tau jugak sape dalangnya..

    ReplyDelete
  7. Kalaupun di dunia tak dpt dikenalpasti yg pasti di akhirat kelak dia tak dpt nak lari.

    ReplyDelete
  8. Pembocor soalan berdosa pada semua rakyat malaysia yang terlibat dengan peperiksaan ini... Jangan ambil mudah perkara seperti ini.

    ReplyDelete
  9. Dulu mase zaman ana dulu, ade 1 paper soalan bocor. Cuma ade beberape sekolah je tersebar. Konon2 nak cancelkan, sudahnye kementerian pendidikan ckp terus kan je. Haha. Kira rezeki kitorg la. Sian adik2 upsr, terus luntur semangat nak jawab exam upsr.

    ReplyDelete
  10. salam. entah siapa la dalang disebalik semua ni kan kak...tak patut betul..

    ReplyDelete
  11. bila dah hilangs ukar nak katakan..

    ReplyDelete
  12. Hari ni kertas BI pula bocor... Kesian calon2 UPSR dan ibu bapa... :(

    ReplyDelete
  13. hopefully bebudak ni tak buat bebukan la kak raudzah, risau, sebab budak2 sekarang fizikal lagi cepat terganggu...

    hurm... diorang ni tak kesian langsung dekat bebudak ni kan....

    ReplyDelete
  14. Soalan UPSR pun nak bocor2 kan... apalah. Contoh yg tak baik kpd budak2 sbb otak dia org ni masih fresh & bersemangat... kesian...
    Lactacyd lagi... :D

    ReplyDelete
  15. Untuk mengatasi masalah sebegini berulang pada masa hadapan, saya mencadangkan supaya :

    Sistem penilaian dirombak supaya murid-murid tidak terlalu terbeban kerana mengikut sistem sekarang 100% markah adalah daripada peperiksaan UPSR. Rombakan yang saya maksudkan ialah kita bahagi-bahagikan markah iaitu 10% untuk public speaking, 10% untuk communication, 10% untuk projek, 10% untuk tugasan, 10% untuk kuiz, 10% untuk aktiviti kelab dan persatuan, 10% untuk aktiviti sukan dan permainan, 10% untuk aktiviti unit beruniform dan 20% untuk UPSR. Dengan ini murid-murid tidaklah terlalu tertekan kerana sekurang-kurangnya 80% markah telah dikumpul.

    ReplyDelete
  16. Hopefully can find out the culprit.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat