Cantik tapi Pelik

Cendawan merupakan salah satu jenis tumbuhan yang selalu menjadi menu utama dalam masakan. Antaranya cendawan masak lemak cili api, sup cendawan dan juga cendawan goreng kentucky. Di Malaysia cendawan tiram dan butang selalu menjadi pilihan kerana rasanya yang lembut dan crunchy. 

Walaupun hanya dua species yang famous di malaysia, sebenarnya di dalam dunia ni macam-macam cendawan boleh di dapati dalam pelbagai rupa bentuk yang menarik dan pelik..macam kat bawah ni.

The Brain mushroom (Gyromitra esculenta)
The Brain mushroom (Gyromitra esculenta)
Gyromitra esculenta, salah satu daripada beberapa spesies kulat yang dikenali sebagai morels palsu. Ianya boleh diperolehi secara meluas di seluruh Eropah dan Amerika Utara. Ia selalunya menjadi ramuan utama dalam telur dadar, sup, atau saute.


Bearded Tooth mushroom (Hericium erinaceus)
 Bearded Tooth mushroom (Hericium erinaceus)
Cendawan ini kelihatan seperti mi atau pom-pom. Ia dikenali dengan pelbagai nama seperti Cendawan Mane Lion, Cendawan Gigi berjanggut, Cendawan Hedgehog, Bearded Cendawan Hedgehog, atau Kulat Gigi berjanggut. Ia merupakan cendawan boleh dimakan dan selalu ditemui di dalam musim panas di Amerika.



Gem-studded Puffball

 Gem-studded Puffball

Cendawan ini selalunya dimakan semasa ia masih muda.  

Octopus Shape: Octopus Stinkhorn

Octopus Shape: Octopus Stinkhorn

Spesies ini kelihatan pelik. Seperti namanya, ia kelihatan seperti sotong. Clathrus archeri, dikenali sebagai OctopusStinkhorn, biasanya didapati di Australia dan Tasmania. Tidak seperti cendawan yang lain, ia berbau daging busuk.

The Bleeding Tooth fungus (Hydnellum pecki)

 The Bleeding Tooth fungus (Hydnellum pecki)

Hydnellum peckii adalah sejenis kulat yang boleh dimakan. Ianya juga dikenali sebagai kulat pendarahan gigi. Ia mempunyai topi berbentuk corong, serta cecair berwarna merah seperti kristal. 

The Giant puffball (Calvatia Gigantea)

The Giant puffball (Calvatia Gigantea)

The puffball gergasi, Calvatia gigantea, sangat terkenal kerana saiz dan bentuk. Spesimen biasa berukuran saiz bola sepak. Walau bagaimanapun, ia boleh menjadi lebih besar (5-kaki, 50-paun ).

Comments

  1. wauuuuu tapi macam geli la nak pegang :)

    ReplyDelete
  2. yup..tengok sekali rasa tak lalu nak makan kan...but still cute lah especially the bleeding tooth..he..he

    ReplyDelete
  3. memang pelik...apa lagi nak pegang wooowww gelilah

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat