12 Bandar Bertembok Paling Popular di Dunia (Wall Cities)

Sejarah membuktikan bahawa banyak tembok kota telah dibuat sebagai perlindungan daripada musuh. Ianya di anggap satu keperluan untuk hampir setiap bandar. Bandar-bandar bertembok hanya boleh di masuki melalui pintu gerbang bandar yang sering ditutup selepas perintah berkurung tertentu setiap malam. 


12.York 
York
York adalah sebuah bandar purba di utara England. Kota ini diasaskan oleh orang Rom, diambil alih oleh bangsa Angle dan akhirnya diperbadankan di United England dalam tm 954. Ia memiliki katedral Gothic yang terbesar di Eropah utara. 

11. Harar 
Harar 
Harar adalah kota kuno berdinding di timur Ethiopia. Berabad lamanya, Harar menjadi pusat perdagangan utama, yang menghubungkan laluan perdagangan dengan Afrika dan Saudi. Mempunyai 82 masjid, dan tiga daripada nya adalah dari abad ke-10. Tempat keramat ini adalah salah satu daripada bandar-bandar yang paling penting dalam Islam. Harar adalah sebahagian daripada Kesultanan adal, sebuah negeri zaman pertengahan Islam yang terletak di Tanduk Afrika. Pada abad ke-16 bandar itu dikelilingi dengan dinding termasuk lima pintu. Dinding ini, yang dipanggil Jugol, masih utuh, dan telah menjadi simbol kota Harar.


10.Taroudant 
Taroudant 
Taroudant adalah sebuah bandar Berber yang menarik di tengah-tengah Lembah Souss. Mempunyai dinding terbaik yang masih terpelihara di Maghribi. Ia di kenali sebagai "Nenek Marrakech" kerana menyerupai Marrakech. Tembok di bandar ini telah dibina pada abad ke-16 di zaman Dinasti Saadi. Taroudant masih wujud hingga kini dan beroperasi sebagai sebuah pasar.

9. Toledo 
Toledo 
Toledo adalah salah satu daripada pusat bandar Empayar Sepanyol. Sejarah Toledo bermula sejak dari zaman Roman. Pernah di kuasai oleh Pemerintahan Rom, diikuti oleh pemerintahan Visogoth, pemerintahan Islam dan akhirnya Reconquista pada tahun 1085 Masihi. Ia adalah ibu kota empayar Sepanyol sehingga pertengahan 1500 apabila mahkamah diraja berpindah ke Madrid. Bandar ini dikelilingi oleh Sungai Taj.

8. Pingyao 
Pingyao 
Pingyao adalah sebuah bandar kecil Cina yang terkenal dengan tembok kota purba yang dipelihara dengan baik. Dinding megah, termasuk enam pintu utama dan 72 watchtowers, mengelilingi bandar lama yang telah banyak berubah dari segi seni bina berbanding lebih 300 tahun yang lalu. Pada tahun 2004, sebahagian daripada dinding selatan runtuh tetapi telah dibina semula. Walau bagaimanapun, tembok kota yang lain masih kukuh dan Pingyao dianggap sebagai salah satu bandar bertembok terbaik di dunia.


7. Obidos 
Obidos 
Bandar Obidos terletak di atas bukit dan dikelilingi oleh tembok. Pada abad ke-8 Moors membina sebuah tembok di atas bukit. Ia telah diambil dari Moors oleh Raja pertama Portugal, Afonso Henriques, pada tahun 1148. 


6. Xi'an 
Xi'an 
Xi'an adalah bandar yang tertua di China, yang mempunyai sejarah lebih daripada 3100 tahun. Selama 1,000 tahun, bandar ini dikuasai oleh 13 dinasti manakala 73 maharaja telah memerintah di sini. Xi'an merupakan salah satu daripada tembok kota yang terbesar di dunia.


5. Itchan Kala 
Itchan Kala 
Itchan Kala adalah merupakan bandar bertembok dalam bandar Khiva di Uzbekistan. Ianya adalah kota lama yang mempunyai banyak monumen bersejarah dan rumah-rumah lama bermula dari abad ke-18 atau 19. Tembok kota telah musnah beberapa kali, tetapi mereka sentiasa dibina semula.

4. Avila 
Avila 
Terletak di barat Sepanyol, Avila adalah sebuah bandar bertembok yang indah serta di pelihara dengan baik. Benteng lama ini mempunyai sembilan pintu dan 88 menara yang telah dibina pada abad ke-11 dan 12.

3. Carcassonne 
Carcassonne 
Bandar Perancis Carcassonne adalah salah satu bandar bertembok yang paling sempurna di dunia. Ianya merupakan bandar bertembok terbesar di Eropah. Benteng ini terdiri daripada dua dinding luar, menara dan barbicans yang dibina dalam tempoh masa yang panjang. 


2. Jerusalem 
Jerusalem 
Jerusalem adalah kota suci bagi tiga agama, Yahudi, Kristian serta Islam. Yerusalem telah dikelilingi oleh tembok sejak zaman purba. Pada abad ke 16, semasa pemerintahan empayar Uthmaniah di rantau ini, ia telah memutuskan untuk membina semula tembok kota tinggalan dinding purba. Pembinaan berlangsung dari 1535-1538. Tembok-tembok ini masih wujud pada hari ini.


1. Dubrovnik 
#1 of Walled Cities In The World 
Dubrovnik merupakan sebuah bandar bertembok yang terletak di pantai Laut Adriatik, di selatan Croatia. Digelar "Pearl Adriatik", ia adalah salah satu destinasi pelancongan yang paling terkenal di Mediterranean. Pada Zaman Pertengahan, ia menjadi satu-satunya bandar-negeri di Adriatik yang menyaingi Venice. Dubrovnik telah pesat berkembang semasa abad ke-15 dan 16. Di bina sekitar abad ke-12 17, bandar ini telah dipelihara dengan baik hingga ke hari ini.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat