Breaking News

Tuesday, December 11, 2012

Bola gergasi bahtera ‘kiamat’ (6 gambar)

BOLA GERGASI...Liu membina ‘Bahtera Noh’ dilengkapi pelbagai keperluan.
BOLA GERGASI...Liu membina ‘Bahtera Noh’ dilengkapi pelbagai keperluan.


BEIJING: Berdasarkan kalendar Mayan, kiamat akan berlaku 10 hari lagi. 

Berikutan itu, sesetengah pihak yang percaya kepada ramalan itu cuba mencari jalan untuk menghadapi bencana berkenaan. Seorang petani di China percaya, dia mampu menghadapi sebarang malapetaka selepas membina tujuh ‘bola gergasi’ yang mampu menyelamatkannya dalam keadaan darurat. Liu Qiyuan menyiapkan alat itu yang digelar ‘Bahtera Noh’ menggunakan gentian kaca selepas mendapat ilham daripada filem Hollywood, 2012.

 Farmer Liu Qiyuan poses among survival pods

Kata Liu, dia membina Bahtera Noh itu di halaman rumahnya di Qiantun, Hebei menggunakan rangka besi.


 Farmer Liu Qiyuan exits one of his survival pods

“Alat ini boleh dijadikan tempat berlindung ketika berlaku bencana alam seperti tsunami atau taufan,” katanya.

 Liu Qiyuan sits inside one of his survival pods

Liu mencipta Kapal Noh itu supaya boleh terapung di atas air serta dilengkapi pendayung. Turut dipasang, pelbagai bentuk tangki oksigen, tali keledar serta ruang yang mencukupi untuk 14 orang.


 Survival pods dubbed 'Noah's Arc' by their creator, farmer Liu Qiyuan, stand in a yard at his home in the village of Qiantun, Hebei province, south of Beijing

Kata Liu, Kapal Noh itu dibina dengan teliti supaya kedudukannya stabil ketika terapung di atas air. “Saya harap ciptaan ini dipelajari pihak yang berkenaan, termasuk jabatan kerajaan serta pertubuhan antarabangsa supaya boleh digunakan ketika sesuatu tempat dilanda tsunami atau gempa bumi,” katanya. Walaupun boleh terapung, ciptaan Liu itu agak berat dan empat lelaki dewasa diperlukan untuk menggerakkannya.


 Liu Qiyuan looks out from inside one of seven survival pods

Awal tahun ini, seorang ahli perniagaan China, Yang Zongfu mendedahkan alat keselamatannya bagi menghadapi bencana alam bernilai hampir RM740,000.

Menurut Yang, alat bulat berwarna oren itu mempunyai ‘simpanan dan penyambung hidup’ mencukupi untuk satu keluarga tiga orang selama 10 bulan. - DM


Source

4 comments:

  1. takut tgk,macam makhluk asing je bebola tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu cik tie..tapi kelakar lah pulak dia orang ni..macam-macam!!!

      Delete
  2. namanya bahtera kan?? idea dari filem tsunami..haha,,kelakar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Funny kan Belogisam..macam-macam bentuk bahtera dia orang ada..ada yang dah siap ada yang masih tak siap-siap!!! ada yang bulat ada yang panjang and yang trangle pun ada rasanya..pernah baca somewhere...

      Delete

Designed By