Gadis cuba terjun selepas kelar tangan

Gadis cuba terjun selepas kelar tangan
Pihak bomba memujuk gadis Vietnam yang cuba terjun dari tingkat tiga Apartment Casaria, Taman Maluri, Cheras.
 

KUALA LUMPUR - Kepantasan dan kecekapan pihak Jabatan Bomba dan Penyelamat (Bomba) telah menyelamatkan seorang gadis warga Vietnam yang cuba terjun dari tingkat tiga Apartment Casaria, Taman Maluri, Cheras, di sini semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 2.30 petang itu, orang awam yang berada berhampiran lokasi bertindak menghubungi bomba sebaik melihat tindakan gadis berusia dalam lingkungan 20-an duduk di birai tingkap unit rumahnya dalam keadaan murung.


Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Pudu, Suhaimi Mahmood, berkata, pihak bomba menerima panggilan kecemasan pada jam 2.56 petang sebelum tiga jentera termasuk jentera 


Turn Table Ladder (TTL) Magirus, dari Balai Pudu dan Hang Tuah bergegas ke lokasi.
Menurutnya, pihak bomba yang tiba tujuh minit kemudian bertindak memasang beg udara sebagai persediaan mengelakkan kecederaan teruk pada gadis itu sekiranya dia terjun.


“Dalam masa sama kita berusaha memujuknya dengan memasuki unit rumahnya. Ketika dia leka berbual-bual dalam usaha memujuk, pihak bomba bertindak menariknya ke dalam rumah.
  “Kita mendapati dia mengelar kedua-dua pergelangan tangannya dipercayai menggunakan pisau yang ditemui. Bagaimanapun, tidak dipastikan mengapa dia bertindak demikian,” katanya kepada Sinar Harian.

Seramai 17 anggota terlibat dalam operasi menyelamat itu, termasuk Unit Motosikal Gerak Cepat (RIM) dan Unit Emergency Medical Rescue Service (EMRS) bomba.
Usaha menyelamat yang hanya mengambil masa 11 minit itu turut menarik perhatian orang awam yang berada di lokasi berhampiran.  

Gadis tersebut dipercayai tinggal bersama beberapa teman serumah yang lain, namun ketika kejadian tiada penghuni lain yang berada di rumah. Dia dibawa ke Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) untuk rawatan lanjut.

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat