Skip to main content

KWSP benar keluar RM3,000 untuk kos haji


Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) memperkenalkan 'Pengeluaran Haji' yang membolehkan ahli mengeluarkan simpanan mereka sehingga RM3,000 daripada Akaun 2 bagi membiayai kos ibadah haji, berkuat kuasa 1 Januari ini.

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Operasi KWSP, Datuk Ibrahim Taib, berkata permohonan mudah tanpa perlu mengisi borang itu boleh dibuat ahli berumur kurang 55 tahun dengan syarat sudah menerima surat tawaran menunaikan haji daripada Lembaga Tabung Haji.

 
Sekali seumur hidup

Bagaimanapun, katanya, ahli diingatkan pengeluaran ini hanya boleh dibuat sekali seumur sehidup dan hanya layak bagi mereka yang tidak mempunyai simpanan yang cukup di Tabung Haji. 



Untuk membuat permohonan pengeluaran haji itu, ahli yang layak boleh ke mana-mana cawangan KWSP dengan mengemukakan kad pengenalan, surat tawaran Tabung Haji dan buku akaun simpanan Tabung Haji yang sudah dikemaskini.

“Ahli juga diingatkan supaya mengemukakan permohonan haji selewat-lewatnya tiga hari bekerja sebelum tarikh akhir menjawab pengesahan menunaikan haji seperti ditetapkan Tabung Haji bagi memudahkan proses permohonan mereka,” katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.

Untuk mendapatkan maklumat lanjut, Ibrahim berkata ahli yang berminat boleh mengunjungi laman web myEPF di www.kwsp.gov.my atau menghubungi Pusat Panggilan KWSP di talian 03-8922 6000. 



Comments

  1. Baguslah jugak....duit sendiri pun kan.... patutnya boleh keluar lebih lagi pun tak pe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju tu OKje..lagi banyak lagi baguskan..lagipun sekali aje seumur hidup..so tak salah rasanya ..

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat