Lebih 100 Rumah di Puncak Setiawangsa Berisiko

Lebih 100 rumah di Puncak Setiawangsa berisiko
Sebahagian penduduk mula membuat persiapan untuk berpindah.
 

Lebih 100 kediaman termasuk 30 banglo di Puncak Setiawangsa dan 18 lot kedai berhampiran dikhuatiri terjejas berikutan kejadian tanah runtuh yang berlaku akibat benteng konkrit setinggi 50 meter pecah di Jalan Bukit Setiawangsa, di sini, semalam.

Tujuh daripada 30 banglo, iaitu termasuk kediaman Ahli Parlimen Setiawangsa, Datuk Seri Zulhasnan Rafique, Bekas Duta Malaysia ke Amerika Syarikat Datuk Seri Dr Jamaluddin Jarjis, yang berada berhampiran lereng bukit, dilaporkan bakal terjejas.

Timbalan Ketua Polis Daerah Sentul, Superintenden Othman Abu Bakar, berkata, sebanyak 58 rumah di bahagian bawah cerun dan 18 rumah kedai juga diarahkan berpindah.

Menurutnya, laporan Institut Kerja Raya Malaysia (IKRAM) mendapati pergerakan tanah yang masih berlaku mampu memberi risiko kepada kawasan berhampiran.


Puncak Setiawangsa bergegar
Kediaman yang disewa seorang warga Iraq yang dikenali sebagai Maulana hampir roboh sepenuhnya.


“Rumah no.39 (didiami warga Iraq) sudah runtuh separuh, namun nasib baik tiada penghuni, kerana mereka sudah meninggal rumah sejak siang semalam (kelmarin).


Manakala rumah nombor 37 (milik Dr Jamaluddin) mengalami keretakan dan hakisan tanah.


“Jadi, kita minta kerjasama penduduk terlibat agar memberi kerjasama, berpindah dan mengunci kediaman bagi mengelakkan kecurian.


 Lebih 100 rumah di Puncak Setiawangsa berisiko
Jalan alternatif dibuka bagi menghubungkan kawasan kejadian. 

Pihak polis yang bertugas di lokasi akan memantau dari masa ke semasa,” katanya pada sidang media di lokasi kejadian, semalam.

Beliau berkata, DBKL akan membina jalan keluar dari Jalan Persiaran Setiawangsa untuk ke Jalan Bukit Setiawangsa,” katanya.


Puncak Setiawangsa bergegar  
Peta menunjukkan lokasi kejadian benteng runtuh dan jalan yang ditutup.

Runtuhkan banglo mewah Sebuah daripada tujuh banglo mewah di Puncak Setiawangsa, yang terjejas teruk akibat runtuhan benteng konkrit akan dirobohkan hari ini, sebagai langkah mengelakkan bencana lebih besar.


Perkara tersebut diputuskan menerusi mesyuarat tergempar yang berlangsung antara DBKL, pemaju dan pemilik, petang semalam.


Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Ahmad Phesal Talib, ketika mengumumkan perkara itu berkata, langkah itu perlu mengelakkan perkara lebih buruk berlaku sekiranya terdapat runtuhan susulan.


Menurutnya, banglo yang telah separuh runtuh itu dikhuatiri membebankan tanah seterusnya menjejaskan kestabilan cerun.


 Soil movements have been detected at the slope of the collapsed embankment wall on Sunday

“Dalam masa sama, kita akan pasang pelindung pada tebing bagi mengelakkan hakisan tanah sekiranya berlaku hujan berikutan cuaca yang tidak menentu.


“Pihak IKRAM juga memasang alat pengesan pergerakan tanah untuk setiap satu jam bagi menentukan tahap kestabilan cerun,” katanya pada sidang media, di lokasi, semalam.


Puncak Setiawangsa bergegar  
Keadaan benteng konkrit yang pecah sehingga menyebabkan berlakunya runtuhan tanah.

Dalam pada itu, beliau turut mengesahkan pembinaan projek perumahan di lereng bukit yang dibuat pada 1992 itu tidak mengikut piawaian yang sepatutnya.

Ini kerana katanya, ketika diluluskan dahulu, Garis Panduan Pembangunan di Kawasan Bukit dan Tanah Tinggi 2010 masih belum dikuatkuasakan.


“Jika mengikut garis panduan itu, setiap projek di tanah tinggi perlu di selenggara setiap lima tahun sekali, termasuk memeriksa kestabilan cerun, termasuk diwajibkan pasang alat pengesan pergerakan tanah.


“Jadi kita telah putuskan agar pihak pemaju perlu mengemukakan kaedah penyelesaian untuk pulihkan keadaan cerun,” katanya.


George Soros - US$ Sangat Lemah - Itulah Sebabnya Saya...
Orang Malaysia Tak Ada Idea dan Malas Berfikir?
Jeans Hanya untuk Lelaki & Haram bagi Perempuan Memakainya?
Anugerah Tuhan Perlu Di Jaga Bukan Di Dera!!!!
Harga Emas Akan Naik Mendadak Tahun 2013?
Bestnya Offer ni..Rugi Siapa Tak Ambil!!!


Comments

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat