Reaksi Penduduk Dunia @ 21.12.12

 

NEW YORK - Khabar angin yang bertiup kencang mengatakan dunia akan berakhir pada 21 Disember 2012 apabila kitaran 5125 tahun yang dikenali sebagai ‘Long Count’ dalam kiraan kalendar Mayan mulai meresahkan penduduk dunia.

Rusia antara negara yang cukup kuat berpegang kepada pemikiran mistik telah mengambil langkah awal berjaga-jaga menjelang tarikh keramat itu.

Bermula minggu lepas, kerajaan Rusia memutuskan untuk menamatkan ceramah mengenai kiamat.

Menterinya memberitahu, beliau mempunyai akses kepada kaedah pemantauan yang bakal berlaku di Bumi kerana yakin dunia tidak akan berakhir Disember ini walaupun Rusia terpaksa berhadapan dengan bencana alam seperti ribut salji, ribut ais, tornado, banjir, masalah pengangkutan dan makanan, masalah elektrik serta bekalan air.




Jaminan serupa turut dikeluarkan oleh doktor kebersihan Rusia yang menyangkal khabar angin berhubung dunia bakal berakhir tidak lama lagi.

Di Perancis pula, pihak berkuasa merancang untuk menghalang akses ke gunung Bugarach di selatan negara itu untuk memastikan pelawat tidak datang lagi ke sana bagi melindungi kawasan yang dikatakan suci dan bertuah itu menjelang akhir zaman.

Sementara itu, paderi di Gereja Ortodoks Ukraine baru-baru ini juga ada memberi jaminan yang kiamat pasti tiba tetapi bukan berdasarkan kepada kalendar kaum Mayan yang mengatakan dunia bakal berakhir pada bulan ini.




Di Mexico yang mempunyai penduduk kaum Mayan paling ramai dijangkakan akan mengadakan satu perayaan kebudayaan Mayan pada 21 Disember ini untuk membuktikan segalanya akan bertukar baik selepas itu menjelang tahun 2013.

Di Ulan-Ude pula, kawasan di rantau Buryatiya, rakyatnya dilaporkan melakukan pembelian secara panik dengan membeli stok makanan dan menyimpan lilin kerana percaya pada tarikh itu mereka akan hidup dalam kegelapan.

Ini merupakan arahan yang dikeluarkan oleh sami Tibet yang dikenali sebagai Oracle Shambhala melalui siaran televisyen Rusia.




Dalam pada itu, minggu lalu, penggubal undang-undang di Moscow, Mikhail Degtyaryov  turut menggesa supaya stesen televisyen utama Rusia menghentikan stigma negatif dari terus menyiarkan berita mengenai hari pengakhiran dunia.

“Anda akan dapat rasakan yang dunia berakhir ini hanyalah merupakan projek komersial semata-mata.

 “Lihat saja berapa ramai rakyat yang ditipu dan terpaksa berkejar-kejar untuk mendapatkan barangan runcit dan barangan lain. Ini hanya untuk keuntungan perniagaan semata-mata,” kata Mikhail.

Untuk tiga minggu pertama menjelang tarikh akhir dunia itu, Rusia hanya cuba membuat jenaka pedas terhadap rakyatnya sendiri termasuk cubaan peniaga yang menaikkan harga barangan runcit ke peringkat tidak masuk akal.


Source

Comments

  1. nice info,, macam mana nak sentiasa link dengan blog ni??? banyak ilmu baru belogisam dapat walaupun belogisam tahu tak masuk akal

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hye Belogisam, pembaca setia..Thanks very much for the compliment (walau pun tak masuk akal) And senang aje masukkan aje blog ni dalam Bloglist...so any updates boleh tau or subscribe pun boleh...or kena datang selalu lah...he..he..

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat