Breaking News

Tuesday, February 5, 2013

Gula-Gula Getah Baik Untuk Otak


Mengunyah gula-gula getah adalah satu tabiat yang mengundang pelbagai perbezaan pendapat. Walaubagaimanapun terdapat bukti saintifik baru mendedahkan bahawa gula-gula getah sebenarnya baik untuk otak.


Menguyah gula-gula getah meningkatkan pemikiran dan kecerdasan otak. Kajian juga mendedahkan bahawa reaksi di kalangan chewers adalah 10 peratus lebih cepat.

 

Penyelidikan Jepun yang diterbitkan dalam jurnal Otak dan kognisi mengesahkan sebanyak lapan kawasan otak yang "terjejas" akibat perbuatan mengunyah gula-gula getah
. Mengunyah membawa kepada pengeluaran tahap insulin yang lebih tinggi, yang merangsang kawasan otak. Secara lansung ianya meningkatkan rangsangan dan membawa kepada peningkatan sementara dalam aliran darah ke otak.
 
Lelaki dan wanita yang tidak mengunyah mengambil 545 milisaat untuk bertindak balas, berbanding dengan 493 milisaat antara chewers. 




12 comments:

  1. Ooo...Baru tau. Tapi xsuka dgn gula2 getah yg di buang merata2. Kalau terpijak atau terpegang...habis semua sumpah seranah keluar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Good to hear that..anyway kita pun tak suka kalau dia orang sepahkan gula-gula getah ni..

      Delete
  2. yup betul tu. KA pun ada wat N3 tentang ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebetulan ya KA...kita suka chewing gum actually...harap-harap kajian ni betul he...he..

      Delete
  3. wahhh... 1st time dgr fakta ni... sblum ni tau mngunyah je...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ok lepas ni kena selalu cheew ya..bagi pintar ..he..he

      Delete
  4. oohhh dh lame xmakan gula2 getah.. hehe baguih rupenye :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas ni kena selau makan tau...bagi pandai extra..he..he

      Delete
  5. Salam.
    Saudara minta pautan(LINK) blog http://revolusifikiran.blogspot.com dlm blog tuan. Sy senaraikan blog saudara dalam senarai BLOG MACAM-MACAM ADA. Blog sy revolusifikiran.blogspot.com blog santai gambar-gambar dan fakta-fakta yang menarik. Terima kasih kerjasama saudara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. No problem...dah visit your Blog..byk info menarik kat sana...

      Delete
  6. baru tau info ini..menarik..
    jarang kunyah gula getah..nak beli gula getah byk2 lepas ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah kita Mama..harap-harap kajian dia orang tu betoi..!!! boleh lah meneruskan habit makan gula-gula getah ni..

      Delete

Designed By