Tragedi Berdarah Hari Ibu


 Orang ramai membantu seorang mangsa tembakan ketika perarakan Hari Ibu di New Orleans.
 
19 cedera di New Orleans, tiga lelaki diburu disyaki lepas tembakan

Sekurang-kurangnya 19 orang termasuk dua kanak-kanak cedera ditembak ketika perarakan Hari Ibu yang berlangsung di New Orleans kelmarin. Menurut polis, mereka kini memburu tiga suspek yang dilihat melarikan diri selepas melepaskan tembakan dan seorang daripada mereka dikatakan berusia antara 18 dan 22 tahun. 

Grief: A grief stricken woman cries after a relative is shot. The shooting was described by the FBI as a flare-up of street violence
Menahan Kesakitan

Seramai 10 lelaki, tujuh wanita, seorang budak perempuan dan seorang budak lelaki masing-masing berusia 10 tahun terkena tembakan dalam kejadian pada 1.45 petang, ketika perarakan masuk di North Villere Street, kata jurucakap polis, Garry Flot.

Dua mangsa menjalani pembedahan, kata Flot. Kanak-kanak terbabit juga dilaporkan dalam keadaan baik tetapi tidak dapat dipastikan sama ada semua mangsa adalah peserta perarakan atau penonton.

Tiga suspek lepas tembakan

Pesuruhjaya polis, Ronal Serpas memberitahu pemberita: “Dua atau tiga orang mula melepaskan tembakan ke arah orang ramai dan tidak diketahui mengapa,” kata Serpas sambil menambah semuanya berlaku dalam masa beberapa saat.

Serpas berkata, seorang saksi memaklumkan mendengar dua bunyi tembakan berbeza. Datuk bandar, Mitch Landrieu menyifatkan tembakan itu sebagai satu bentuk keganasan yang berlaku di New Orleans.

Before the chaos: Police released footage of a suspected shooter who opened fire in New Orleans Sunday
Suspek

“Ia budaya ganas yang melanda bandaraya itu sejak sekian lama dalam tempoh yang lama,” kata Landrieu pada sidang media di luar Hospital Universiti, lokasi tiga mangsa dirawat.

Beberapa gambar selepas kejadian disiarkan akhbar Times-Picayune menunjukkan seorang lelaki tertiarap berlumuran darah dibantu dua orang awam.

Mangsa berlumuran darah

Gambar lain menunjukkan seorang lelaki berseluar pendek duduk di jalanan dengan betisnya berdarah dan ditutup dengan kain.


Shootings at parades and neighborhood celebrations have become more common in recent years as the city has struggled with street crime.  
Kaki Tercedera

Pasukan kecemasan membawa 11 mangsa ke Hospital Awam LSU di New Orleasn, kata jurucakap hospital, Marvin McGraw.

Keganasan di New Orleans disifatkan berada di tahap melebihi purata kebangsaan mengikut kajian FBI. Satu kajian pendapat penduduk pada 2010 mengesahkan bahawa jenayah adalah kebimbangan utama mereka.

Pada Februari lalu, empat orang cedera dalam satu kejadian tembakan di luar kelab malam di French Quarter ketika orang ramai berhimpun untuk sambutan Mardi Gras. - REUTERS 

 Source

Comments

  1. New Orleans ni memang kawasan mndur. Banyak orang kulit hitam. Mereka tinggal dalam ghetto dan banyak geng jenayah. Juah dadah dan senjata api.


    Memang kerap jadi peristiwa macam ni. Masih ada lagi layanan 2nd rate citizen

    ReplyDelete
  2. Takut juga kalau jadi kat sini...kes tembak2 ni pun makin byk kat sini

    ReplyDelete
  3. Betul BM..kita pun seriau coz bila baca berita, hari-hari ada je kes menembak ni...hmm

    ReplyDelete
  4. So true, fairul. sometimes kemiskinan ni banyak mempengaruhi cara hidup mereka..lagi-lagi yang tak ada iman...yang ada iman-iman sikit-sikit pun boleh hilang bila keadaan tak seperti yang dihajati..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat