Obses Mahu Cantik

Pembedahan plastik untuk cantik

Majoriti penduduk Korea menganggap prosedur kosmetik sebagai tambahan usaha meningkatkan keyakinan diri termasuk golongan selebriti.

Rekod yang dikeluarkan Pertubuhan Pakar Bedah Plastik Estetik Antarabangsa (ISAPS) pada 2011 menunjukkan, 15 juta penduduk dunia menjalani pembedahan plastik bertujuan menambah daya tarikan pada diri mereka.

Korea Selatan mendahului negara lain di Asia, dari segi rekod, di mana setiap seorang daripada 77 orang melakukan pembedahan mengubah bentuk wajah, kulit, fizikal dan lain-lain. Tahun lalu, 20 peratus wanita berumur 19 tahun hingga 49 tahun di Seoul mengaku pernah menjalani pembedahan plastik. Salah satu pembedahan paling popular adalah prosedur membesarkan kelopak mata supaya raut mata dapat dilihat lebih bundar.
 
Obses mahu cantik?  
Pembedahan kelopak mata

Kebangkitan industri muzik K-Pop seluruh negara turut menyumbang kepada rekod tersebut dimana ramai yang sanggup mengubah wajah dan badan mereka mirip artis yang digilai. Penyanyi Gangnam Style, PSY mengaku digesa oleh populariti bagi mendapatkan pembedahan plastik. Sementara itu, Ratu Cantik Korea 2012, Kim Yu-Mi, tidak menafikan kecantikannya kini adalah sebahagian besar daripada sumbangan pembedahan plastik.

 http://2sao.vietnamnetjsc.vn/2012/06/27/09/44/image008.jpg
Kim Yu-Mi 
Agak memeranjatkan juga, apabila tiga negara Asia didahului China, Jepun dan Korea Selatan berada pada senarai lima teratas paling banyak menjalani prosedur pembedahan hidung (rhinoplasty). Manakala, Amerika Syarikat (AS) diikuti Brazil, Mexico, Itali dan China adalah negara menyumbang peningkatan prosedur pembedahan mengubah bentuk payudara.

Obses mahu cantik?  
Justin Jedlica, 32, anak kelahiran AS, sanggup menghabiskan RM300,000 semata-mata mahu digelar patung Ken pasangan kepada Barbie.

AS dan Brazil juga direkodkan sebagai negara teratas membabitkan pembedahan membesarkan mata dan membuang lemak di perut, selain hanya 60,000 memilih untuk mengimplan dagu dan 47,000 lagi melakukan pembedahan menegangkan peha.
Di AS juga, lesen pembedahan kosmetik merekodkan lebih 1 juta penduduk melakukan pembesaran payudara manakala 2 juta mengambil suntikan Botox.

1. Rahsia Wanita !!! 
2. Hebat: Tiada RM Tapi....
3. Voucher Untuk Di Menangi
4. Rahsia "Sempoi" Tapi Bernilai    

5. Satu Minit Yang Sangat Berharga      
6. Rahsia Untuk Kulit Cantik Menawan    
7. Suara Kita Boleh menyelamatkan Mereka!!! 

Source: Kosmo online

Comments

  1. huhuhu... kalau x berjaya?? >.<

    bersyukur dengan rupa paras y ada..alhamdulillah :)

    ReplyDelete
  2. kalo xde self-confidence camne lah jadinya

    ReplyDelete
  3. Inilah, bila hidup tanpa pegangan....sanggup buat apa saja utk cantik dan popular.

    ReplyDelete
  4. Betul tu Aisya..bersyukur dianugerahkan rupa paras sempurnakan..

    Yup Fae, lack of confident yang makn diri ni..

    That's why BM. Harap-harap kita tak terpengaruh kan..

    ReplyDelete
  5. untuk apa rupaparas yang cantik kalau hati tak cantik.ingat bahawa allah juga menguji manusia dengan kecantikan......

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat