Tamat Sekolah Rendah Pada Usia 100 Tahun

 Manuela Hernandez
 Manuela Hernandez

Kata pepatah hendak seribu daya, tak hendak seribu daleh. Ungkapan ini memang sangat sesuai untuk seorang nenek yang berusia 100 tahun, yang baru sahaja menamatkan persekolahannya di sebuah sekolah rendah di Mexico.

Manuela Hernandez yang dilahirkan di selatan Oaxaca pada 1913, hanya sempat mengikuti persekolahan selama setahun sebelum Perang Dunia Pertama tercetus. Beliau kemudiannya terpaksa berhenti sekolah bagi membantu keluarga untuk melakukan kerja-kerja rumah. Tetapi, kerana minatnya untuk belajar yang tidak pernah luntur, beliau telah menyuarakan hasratnya untuk kembali kesekolah kepada cucunya ketika beliau berusia 99 tahun.

 https://fbexternal-a.akamaihd.net/safe_image.php?d=AQBdHiP1FduMTUUx&url=http%3A%2F%2Fi1.ytimg.com%2Fvi%2FPRS9BvEon1E%2Fmaxresdefault.jpg%3Ffeature%3Dog&jq=100
 Tahniah Nenek.

Dan kini setelah tamat pengajian di sekolah rendah, beliau begitu bersemangat untuk meneruskan persekolahan di peringat menengah. Tahniah nenek Manuela. I adore you.

Comments

  1. waaa respect kat nenek tu ^^ fae at this age lak malassss nak study

    ReplyDelete
  2. kalau kat Malaysia ada tak yang semangat mcm nenek ni raudzah? hehe
    Yang menaip ni pun belum tentu hehe

    ReplyDelete
  3. Kan Nao Mei..memang salute nenek ni.

    That's why fae..kita yang muda ni pun banyak alasan kan...ada je..

    Rasanya macam tak da je KA..hari tu ada jugak makcik sorang tu..rasanya kat alor star jadi calon persenderian SPM..tapi tak lah tua sangat..susah nak cari yang rajin macam ni..semangat kental..



    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat