Yoga Boleh Tingkatkan Fungsi Otak

http://www.organicsoul.com/wp-content/uploads/2011/05/yoga-meditation-2.jpg
 Source: Google

Satu penyelidikan yang dijalankan ke atas yoga,  menunjukkan bahawa 20 minit senaman tersebut setiap hari boleh membantu meningkatkan daya ingatan dan fungsi otak kita. Mereka yang melakukan yoga secara teratur mampu mengolah informasi dan menyelesaikan sesuatu masalah dengan lebih baik kerana mempunyai tahap konsentrasi yang tinggi. Reaksi dan IQ juga secara automatik menjadi lebih baik.
 
Yoga juga boleh menurunkan gula dalam darah dan tahap kolesterol jahat, sekaligus menaikkan kolesterol baik. Pada yang mempunyai masalah diabetis, yoga dapat membantu mengawal gula dalam darah dengan menurunkan kadar hormon adrenalin, menurunkan berat badan, dan memperbaiki sensitiviti pada insulin.

Comments

  1. Ingat lagi...Mufti pernah keluarkan fatwa yg orang Islam di haramkan melakukan Yoga kerana ianya ada unsur2 syirik.
    Sila buat pengesahan atau perbetulkan...jika saya silap.

    ReplyDelete
  2. Betullah Raudzah apa yang BM tulis tu macam ada terdengar tapi..... kesudahannya tak tau!

    ReplyDelete
  3. Yup BM & Okje..memang yoga dalam bentuk asal yang melibatkan pergerakan, mentera dan sebagainya dikhuatiri boleh menyesatkan akidah umat islam. apa yang penting ada pergerakan senaman tesebut boleh digunakan oleh orang islam untuk kesihatan. kalau tak yakin, kita boleh aje lakukan senaman lain yang memberikan impak yang sama..semuanya bergantung kepada niat

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat