Breaking News

Thursday, July 25, 2013

Rasulullah S.A.W., Wira Islam (Siri 1)

Bila kita menyebut Albert Einstein, Neil Armstrong, Abrahan Graham Bell, Robin hood and so forth, rasanya tidak ada yang tak kenal kan. At Least pernah dengar nama. Mereka antara nama-nama besar yang kita kenali sejak dari sekolah rendah. Bagi orang Islam, kita juga memiliki wira-wira Islam zaman Rasulullah S.A.W yang terbukti hebat dan handal dari aspek ketenteraan. Kegagahan dan kebijaksanaan mereka tidak dapat disangkal apatah lagi dengan jumlah tanah jajahan yang ditakluki ketika Islam sedang berkembang.

Sempena bulan yang mulia ini, Blog Santai ingin kembali mengingati wira-wira Islam ini yang sepatutnya sentiasa berada dekat di hati kita.  Wira Islam yang pertama, pastinya:

Nabi Muhammad S.A.W.

 
Rasulullah S.A.W dikenali sebagai salah seorang wira Islam paling mashyur.

Dilahirkan sebagai Muhammad bin Abdulah bin Abd Muthalib bin Hasyim bin Manaf di kota Mekah. Semenjak kecil, baginda memiliki keistimewaan iaitu badannya cepat membesar, pada usia baginda lima bulan sudah mampu berjalan dan ketika berumur sembilan bulan sudah lancar bercakap.

Pada umur empat tahun, Rasulullah S.A.W. didatangi malaikat Jibril, menelentangkannya lalu membelah dada dan mengeluarkan hati serta segumpal darah dari dada baginda lalu mencucinya sebelum meletakkan kembali ke tempat asalnya.

Baginda digambarkan sebagai seorang yang gagah dan wajah mulia Rasulullah bersinar seolah-olah dibuat daripada perak.

Pada usia 25 tahun Rasulullah S.A.W berkahwin dengan Khadijah binti Khuwailid yang berusia 40 tahun. Pasangan Khadijah- Muhammad dikurniakan dua orang putera dan empat orang puteri. Khadijah adalah wanita pertama yang masuk Islam, pada usia 65 tahun, setelah 25 tahun berumahtangga dengan Rasulullah S.A.W.

Rasulullah diutus menjadi Rasul dan Nabi yang terakhir oleh Allah S.W.T. pada usia baginda 40 tahun. Rasulullah S.A.W menerima wahyu pertama ketika sedang bertapa di gua Hira’ selepas didatangi oleh malaikat Jibril. Baginda diturunkan wahyu yang kedua oleh Allah S.W.T. dan selepas itu baginda mula menyebarkan agama Islam secara sembunyi selama tiga tahun.

 
Rasulullah S.A.W. digambarkan menyebarkan agama agung, Islam di sini.

Apabila Rasulullah S.A.W mula menyebarkan agama secara terang-terangan, Baginda mendapat tentangan hebat dari puak Quraisy. Orang-orang Quraisy marah dan melarang penyiaran islam bahkan nyawa Rasul terancam.

Nabi Muhammad SAW melalui tempoh “Amul Khuzni”yang bererti tahun dukacita selepas bapa saudara baginda Abu Thalib dan isteri baginda, Siti Khadijah menemui ajal. Umat Islam pula mulai sengsara. Ditengah kesedihan ini Nabi Muhammad dijemput oleh Malaikat Jibril untuk Isra’ Mi’raj iaitu sebuah perjalanan dari masjidil Aqsha ke Masjidil Haram dan dari Masjidil Haram menuju ke Sidratul Muntaha untuk menghadap Allah S.W.T untuk menerima perintah solat lima waktu.

Dua bulan setelah menunaikan ibadah Haji, Nabi menderita demam. Badannya mulai lemah. Meskipun demikian ia tetap memimpin solat berjemaah. Setelah beberapa hari gering, Rasulullah S.A.W. wafat pada 12 Rabiulawal 11 Hijiriyah atau 8 Jun 632 M. Nabi wafat pada usia 63 tahun. Beliau di gantikan oleh Abu Bakar as-Siddiq sebagai Khalifah ar-Rasul (pengganti Rasullah).

 Selawat & Salam Ke Atas Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW
Selawat & Salam Ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW. - See more at: http://myblogsantai.blogspot.com/2013/01/misi-rasulullah-saw-nabi-akhir-zaman.html#sthash.Rcq4wWQu.dpuf


Extract From : yahoo news

7 comments:

Designed By