Breaking News

Wednesday, July 3, 2013

Tempe awet muda, setanding susu

 http://2.bp.blogspot.com/-ozNfBKb5fgU/UIZg8w6VcHI/AAAAAAAAAJE/Mt72K1RWJCc/s320/alergi-susu-sapi.jpg
 Source: Google

Mungkin ramai yang tahu bahawa susu boleh elakkan tulang rapuh. Tetapi mungkin ramai di antara kita yang tidak suka minum susu, termasuklah si penulis.

Tetapi jangan bimbang, kerana satu kajian yang diketuai oleh pensyarah Jabatan Nutrisi dan Dietetik, Fakulti Sains Kesihatan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Profesor Dr Suzana Shahar, ke atas tempe, mendapati makanan tradisional yang diperbuat daripada kacang soya ini, bukan saja setanding susu malah mempunyai isoflavon - sejenis antioksidan bagi awet muda. 

Menurut Prof Suzana, tempe dapat menyediakan kalsium yang diperlukan oleh wanita yang menghadapi risiko tulang rapuh. Empat keratan tempe adalah setara dengan sejumlah serapan kalsium yang diperolehi dari satu gelas susu. 

 http://1.bp.blogspot.com/-bmHIih-Db2M/T3kl0h-vUQI/AAAAAAAAAJ0/FJ94erDvXF4/s400/02042012923.jpg
 Tempe & Sambal Ikan Bilis

Bagus jugak ada kajian ni, coz kita pun suka makan tempe yang dibuat sambal dengan ikan bilis. So sapa-sapa yang kurang berminat nak minum susu, bolehlah amalkan makan tempe ya..mana tau boleh jadi Dr Khir Koyo yang awet muda coz selalu makan tempe.

Extract from: Utusan Online

15 comments:

  1. hehehhe.. suka gax tempe .. suka y sambal tapi rasa mnis.. xpedas,, :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita pun suka yang pedas + manis aisya..

      Delete
  2. tempe?? wah.. saya tak reti nak makan tempe.hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena belajar ni Boni..nanti tambah kacak k..macam Khir Toyo tau..

      Delete
  3. ooooh noo,, x suka tempe,,takak tak nak terima

    ReplyDelete
    Replies
    1. La tak makan ke..camne nak awet muda ni..he..he..nway kita pun dulu tak suka and tak pernah makan..tapi bila dia jadi sambal ok pulak..kena try ya Blog isam..

      Delete
  4. assalamualaikum....wah bestnya mmg suka makan tampe ni...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam mas zull..ok sure kulit cantik ni..

      Delete
  5. Pernah baca info tentang kebaikan tempe ni !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baguskan KA..walau rasa dia tak sedap sangat..

      Delete
  6. suka makan ni..sedap..goreng rangup..makan sambil tengok tv..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu mama..dulu kita tak suka, sekarang dah suka..especially kalau jadi sambal, kejab aje habis..

      Delete
  7. Okje kurang suka temple to makanlah.... Kena pulak sambal tu campur bilis banyak banyak mmg sedap!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setujua 100%, lagi banyak bilis lagi sedap..kan okje

      Delete
  8. setahun dua ni je baru belajar makan tempe..sedap gak...kena makan byk lg ni..nk awet muda la katakan.. :)

    ReplyDelete

Designed By