Tips of the day (Tekanan Darah Tinggi)

http://s1.hubimg.com/u/2901952_f248.jpg
 Hypertension

Tips of the day : Tekanan Darah Tinggi

Actually today kita tak ada specific tips nak share. Cuma kita nak share something related to Hypertention atau Tekanan Darah Tinggi. I think ramai yang tau, Tekanan darah tinggi atau Hypertension ini juga dikenali sebagai “silent killer” atau pembunuh senyap kerana ia tidak memberikan tanda-tanda symptom atau amaran seperti sakit gigi ataupun sakit belakang. Sekiranya tidak dirawat, ia boleh membawa risiko serangan jantung, strok, penyakit buah pinggang dan demensia

Dan antara faktor-faktor yang mempengaruhinya tekanan darah kita termasuklah faktor seperti sejarah keluarga, umur, etnik dan gaya hidup seseorang tersebut.
  • Tekanan darah yang sihat adalah pada paras 120/80 mm Hg atau lebih rendah.
  • 140/90 mm Hg digunakan sebagai indikator untuk tekanan darah tinggi, tidak mengira usia seseorang itu. Angka pertama adalah tekanan sistolik iaitu tekanan apabila jantung mengalirkan darah ke seluruh tubuh anda.Angka kedua ialah tekanan diastolik iaitu tekanan ketika dalam keadaan rehat.
Normally kalau kita nak tau tekanan darah kita, we have to go to clinic. So today kita nak recommend satu alat yang sangat baik yang kita rasa semua orang/sebuah keluarga perlu ada untuk memeriksa tekanan darah kita sendiri. Alat yang kita maksudkan ialah Automatic Blood Pressures Monitor (ABPM).

  Automatic Blood Pressures Monitor (ABPM). (HEM 7211)

Normally kalau you all nak beli this (ABPM), harga dia around RM588. But sekarang ni Great eastern ada promosi 45% discount untuk a few selected items termasuklah ABPM. So you all can buy this APMB pada harga RM352. Berbaloikan!!! 

So kalau you all berminat and nak tau  details mengenai alat ni dan macammana nak dapatkan discount 45% tu, you all boleh Klik kat Sini. Ada a few items lagi on discount and even ABPM  ni pun ada yang lagi murah bergantung kepada model.

p/s: Kalau family you guys ada history tekanan darah tinggi, it is highly recommended to buy this one. Nak guna pun senang. Even our parents boleh buat sendiri. Tak susah pun. 

Comments

  1. saya x pernah cek tekanan . mudah2an x de darah tinggi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ada masa boleh check Vee..kalau tak nak pergi clinic boleh buat self checking guna alat ni..

      Delete
  2. hmmm..tekanan drah tinggi xde tp tkanan drah rndah tu ade la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Really Kechek..but dua-dua pun ada risk kan..so take care of your health k..

      Delete
  3. Mmg perlu kita check selalu tekanan darah ni. Sy prnah tngok kejadian org diserang strok sbb tekanan darah tinggi. Elok sihat je tiba2 kena strok lepas meeting.. check2 sbb darah tinggi & saraf kene block kolestrol. Nasib baik bukan strok heavy, tp nk pulih pn makan berbulan.
    oh ye.. Raudzah, maaf baru done follow. Selama ni x perasan icon tu, sibuk yg g+ je. Thanks :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exactly Khir..I think semua orang kena biasakan diri untuk buat self checking especially for those yang ada history. Age not really matters because nowadays ramai yang kena heart attack still very young. And thanks a lot ya for the follow. Its ok tak follow pun as long as you guys support Blog Santai...

      Delete
  4. Kita dah ada gak alat check BP tu tapi brand lain
    Idak le teman tau accurate ke idak hehe

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat