Apa Itu SEO


SEO

Apa itu SEO


Mesti ramai yang dah biasa dengar pasal SEO kan? And mungkin ada jugak yang tergelak tengok kita buat tajuk nikan. Yalah Blog sendiri pun masih terkial-kial ada hati nak bagi Blog tutorial ya. Actually kita sebenarnya sedang belajar mengenai SEO untuk memantapkan lagi Blog Santai. And to be honest kita memang rasa teruja sangat nak tahu details mengenai SEO ni coz sememangnya ia adalah sesuatu yang besar and menarik. So alang-alang dah baca, kita rasa tak salah kalau kita berkongsi apa yang kita baca dan belajar dengan you guys. So kalau you guys ada idea, boleh tambah and mana-mana yang tak betul ke boleh tegur ya. Kita boleh sama-sama belajar and at the end of the day, Win-Win situation. Pada yang dah expert you all boleh skip this entry ya...

Definisi SEO


SEO adalah merupakan ringkasan kepada Search Engine Optimization. Dalam bahasa mudah ianya adalah cara untuk mengoptimumkan apa yang kita buat di blog kita supaya blog kita tersenarai di search engine   seperti google, yahoo, bing dan lain².

Apa tujuan SEO?


Tujuan utama seseorang Blogger menggunakan teknik SEO adalah untuk mendapatkan trafik dari search engine/enjin carian (google, yahoo, bing dan lain²). Dalam erti kata lain jika Blog kita mempunyai teknik SEO yang bagus, the chances Blog kita tersenarai di tempat teratas atau halaman pertama search engine/enjin carian berdasarkan kata kunci tertentu adalah sangat cerah.

Secara logik, bila Blog kita berada di posisi yang baik maka Blog kita memiliki peluang yang lebih besar untuk mendapatkan pengunjung. Normally kalau kita search keyword tertentu kita akan lebih tertarik untuk meng"klik" tajuk-tajuk yang tersenarai di muka pertama dulukan, diikuti muka kedua dan seterusnya. So kalau Blog kita berada di last-last page, tak mungkin akan ada pelawat coz surely dia orang tak akan Klik sampai page ke 50 contohnya.

Penting Sangat Ke SEO Ni?


Kita rasa jawapannya adalah YA, jika seseorang blogger mementingkan Trafik (pengunjung) ke blog mereka. Paling kurang kita perlu tau perkara Basic mengenai SEO. Tapi jawapannya mungkin TIDAK, jika sekiranya seseorang blogger yang berblogging sekadar suka-suka untuk mengisi masa lapang. So kalau tak ada trafik (pengunjung) yang tinggi pun tak mendatangkan apa-apa masalah. And bagi kita sendiri, kita rasa kita perlu belajar mengenai SEO kerana walaupun tujuan kita Berblog ni hanya sekadar suka-suka, tapi kita akan puas hati kalau Blog kita berada di posisi yang baik and ramai pengunjung.

So cukuplah cerita SEO untuk hari ni. Belajar tak boleh lama-lama nanti susah nak absorb..he..he. So see you guys dalam beberapa siri SEO akan datang.

Comments

  1. mcm mana leh ternampak CEO tadi hehhehe.. mata dh rabun agak nya ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. He..he..tak pa sekali-sekala Lieya..hampir aje pun tukar S jadi C..

      Delete
  2. Bagus entri ni.. ada ilmu. Thanks sharing.. Semoga terus sukses ye :)

    ReplyDelete
  3. Anda dah cukup layak menulis entri ini. SEO satu ilmu blogging yg menarik dan sangat subjektif. Kadangkala tanpa kita sedari kita telah melakukannya.. Bagi yg utamakan trafik, adalah satu kewajipan mendalami ilmu ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. No I am not BM..baru nak belajar..I thot you dah master SEO kan..nanti sharing idea ya..

      Delete
  4. aiza pun masih belum jelas mengenai SEO.. terima kasih dia tas perkongsian yang ringkas dan padat ini..

    ReplyDelete
  5. tq atas perkongsian...setuju..salah satu cara nak tarik traffik ke blog adalah melalui teknik seo...tapi bukan senang nak berada di first page berdasarkan keyword...banyak persaingan dgn blog2 lain...

    ReplyDelete
  6. Saya main tulis dan terbitkan saja entri. Hal SEO ni kena banyak belajar lagi.

    ReplyDelete
  7. Pls continue to share more on SEO. Thanks!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat