Breaking News

Wednesday, September 18, 2013

Inilah Bandar Paling Sesak Di Dunia

Kowloon Walled City: Bandar Paling Sesak Di Dunia 

Kowloon Walled City adalah merupakan sebuah "fenomena". Biar pun terkenal dengan "dadah dan jenayah" tetapi penduduknya yang berjumlah hampir 50,000  menjalani kehidupan mereka secara aman sehingga ia telah dirobohkan pada awal tahun 90-an.
 
Memegang rekod Bandar paling padat di dunia, Bandar ini mempunyai lebih daripada 33,000 buah keluarga tinggal di 300 bangunan tinggi, yang semuanya dibina tanpa mendapat kelulusan.
Keadaan sesak disebuah bandar paling padat didunia.
 Pemandangan biasa bagi keluarga yang disini. Keluasan rumah mereka yang begitu sempit.
Kanak-kanak ini menghabiskan masa mereka dengan bermain di atas bumbung bangunan.
"
 Bagi kebanyakan penduduk yang tinggal di tingkat atas, bumbung merupakan tempat "penginapan" yang paling berharga. Mereka boleh menghirup udara segar dan melarikan diri dari keadaan sesak rumah pangsa di tingkat bawah
Pemandangan pada waktu malam.
 Tinggal sejarah. Kerajaan telah membelanjakan hampir 2.7 bilion dolar Hong Kong sebagai pampasan kepada lebih 33,000 keluarga apabila mengambil keputusan untuk meroboh serta membina semula bandar ini.

15 comments:

  1. ramai betul penduduknya.. ianya akan meningkatkan masalah sosial di kalangan masyarakat.. syukurlah pihak kerajaan mereka telah membuat penempatan semula..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup aiza..the gov pun sedarkan sebenarnya kalau dibiarkan banyak masalah yang akan datang..tu yang dia orang robohkan tu..

      Delete
  2. erk..mcm2..mmg pdat betol la kalau tgok gmbar 2 =) bnyk binaan dlam 1 kawasan..nk juga tgok cmnelah gmbar dr bawah bgunan 2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti kalau ada kita buat entry baru ya fais..special entry ..he..he

      Delete
  3. Tengok sahaja dah terasa sesak nafas...kalau tinggal di situ. Bersyukurnya lahir di Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu BM..syukur kita ada rumah yang lebih selesa kan..

      Delete
  4. kl ni sesak sikit pun dah bising...uishh..mcm mana la diorang tggl kat situ kan

    ReplyDelete
  5. aduhai...bahaya betul budak2 tu main atas bumbung...

    ReplyDelete
  6. X pernah ke hong kong, tp slalu tengok cerita cina mmg ada gambaran tmpt mcm tu.. rupa2nya mmg real ada.. senak hidup mcm tu..

    ReplyDelete
  7. camne la diaorg tinggal dlm keadaan camtu kan...

    ReplyDelete
  8. kita yang tengok gambar da sesak nafas mereka yang melaluinya macam mana la agaknya

    ReplyDelete
  9. pack sungguh nak bernafas pun payah !

    ReplyDelete
  10. sangat sesak lah..bahaya lah bdk2 tu main kat atas bumbung

    ReplyDelete

Designed By