Breaking News

Thursday, October 31, 2013

10 negara Terbaik Untuk Di Lawati Pada Tahun 2014

10 Negara Terbaik Pilihan Lonely Planet Untuk Di Lawati Pada Tahun 2014


 1. Brazil
 http://media.lonelyplanet.com/lpi/25812/25812-36/681x454.jpg
Pantai Ipanema

Dikenali sebagi, gergasi Amerika Selatan, Brazil merupakan sebuah negara yang menakjubkan. Memiliki pantai yang cantik seperti Ipanema, hutan hujan yang masih terpelihara, bandar-bandar kolonial yang masih utuh serta koleksi terbesar spesies tumbuhan dan haiwan yang jarang ditemui di mana-mana tempat di muka bumi ini, Brazil bakal menawarkan pelbagai pengalaman menarik untuk para pelancong . Dan yang paling pasti, kejuaraan Bola Sepak Piala Dunia yang akan diadakan di Brazil pada tahun 2014 dijangka merupakan tarikan utama para pelancong ke Negara Samba ini.

http://ak2.picdn.net/shutterstock/videos/3549887/preview/stock-footage-rio-de-janeiro-brazil-circa-a-view-of-the-beach-at-ipanema-during-the-day-with-palm-trees.jpg
Rio De Janeiro, Brazil

 http://imgc.allpostersimages.com/images/P-473-488-90/40/4042/RX9LF00Z/posters/joel-sartore-gentoo-penguin-pygoscelis-papua-colony-on-danco-island.jpg
Gentoo Penguin Di Pulau Danco 

Salji, ais, air batu dan Penguin seringkali dikaitkan dengan Antartika. Keunikan kejadian Allah ini, pastinya merupakan antara tarikan menarik para pelancong ke sana. Kepulauan Falkland di Atlantik Selatan bakal menjadi destinasi tumpuan.

 http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02166/Falkland-Islands_2166927b.jpg 
Kepulauan Falkland Antartika
The rugged scenery of Glencoe in the Scottish Highlands. Image by Stephen Weaver Photography / Flickr Open / Getty Images. 
Pemandangan di Glencoe, Scottish Highlands

Pemilihan Glasgow sebagai Tuan Rumah Sukan Komanwel ke 20 pada tahun 2014, bakal menyaksikan kehadiran ribuan pelancong ke Glasgow.   Selain daripada itu, pemandangan-pemandangan hebat di Glencoe dan Isle of Skye Di scotland juga merupakan antara tarikan utama pelancong.
 http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/01504/skye2_1504585c.jpg 
 Isle of Skye Di scotland

4. Sweden
Summertime in Västra Götaland, Sweden. Image by Christer Fredriksson / Lonely Planet Images / Getty Images. 
Musim Panas Di Västra Götaland, Sweden

Sweden merupakan negara yang makin dikenali di Eropah. Selain menawarkan kepelbagaian dalam masakan, Sweden juga mempunyai pelbagai destinasi menarik yang bakal menarik ribuan pelancong.

 http://media.lonelyplanet.com/lpi/25648/25648-40/681x454.jpg 
Green Beech Forest, Sweden

5. Malawi
 
Gajah yang menjadi sebahagian tarikan

Mendapat pengiktirafan sebagai tempat penempatan semula hidupan liar pada tahun lepas, Malawi dijangka bakal menarik ribuan pelancong. Gajah, badak , singa , harimau dan kerbau antara binatang yang menjadi tumpuan di taman-taman yang paling terkenal di Afrika. Pengembaraan ke Gunung Mulanje juga bakal menjadi pilihan ramai.

http://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/01/eb/63/eb/mount-mulanje.jpg 
Gunung Mulanje, Malawi

6. Mexico
http://www.earthrandom.com/wp-content/uploads/2012/04/El-Arco-Cabo-San-Lucas-Mexico.jpg
Fel Arco Cabo San Lucas Mexico

Biarpun menghadapi pelbagai masalah dalam negara, Mexico bakal muncul sebagai salah satu daripada destinasi menarik pada tahun 2014 kerana pembangunan semula banyak lokasi di Mexico sebagai tarikan pelancong. Antara yang menjadi tarikan adalah Cancun.

http://1.bp.blogspot.com/-MKfoA2DacuI/UVKZUcC6R5I/AAAAAAAAAzQ/svyLw3OnBWk/s1600/Cancun+Mexico+2013.jpg 
Cancún, Di Kepulauan Caribbean

An idyllic spot on Anse Lazio beach on Praslin in the Seychelles. Image by Ruth Eastham & Max Paoli / Lonely Planet Images / Getty Images. 
Pantai Anse Lazio di Seychelles

Dikenali sebagai ‘The Galápagos of the Indian Ocean’, Seychelles dijangka terus menguasai aktiviti pelancongan dunia pada tahun 2014. Kehadiran 115 buah pulau yang bertaburan di Lautan Hindi, menyediakan lokasi menarik kepada pelancong-pelancong yang ingin melakukan aktiviti menarik seperti pengembaraan kapal layar, menyelam dan juga snorkeling. 

 http://media.lonelyplanet.com/lpi/23693/23693-19/681x454.jpg 
Aktiviti Speedboat dan kapal layar di Pulau Praslin 
Historic buildings along the River Leie in Ghent, Belgium. Image by Allan Baxter / The Image Bank / Getty Images. 
Bangunan bersejarah di sepanjang Sungai Leie di Ghent, Belgium

Perayaan ulang tahun ke-100 tercetusnya Perang Dunia I yang bakal diadakan di Belgium pada tahun 2014, dijangka bakal menarik ribuan pelancong ke negara itu. Antara tempat-tempat menarik yang bakal menjadi tumpuan adalah bandar Bruges, Antwerp dan Ghent di Brussel. 

 http://media.lonelyplanet.com/lpi/26493/26493-51/681x454.jpg 
Minnewater Park, Bruges

http://www.swisseuropetravel.com.au/SWTstores/FLEX20/84/ATTRFILE_OverviewImage/ALCO01-Albania-&-Macedonia%201.gif 
Hotel Macedonia.

Tahun 2014, merupakan era baru bagi Macedonia setelah berakhirnya proses "Makeover" bandar Skopje. Menyediakan pasarana yang lebih menarik kepada pelancong ianya dijangka menjadi tumpuan pelancong-pelancong dari Eropah.

http://www.awams.com/resources/images/locationImages/macedonia.jpg
Macedonia
 

Tahniah Malaysia kerana tersenarai di antara 10 negara terbaik untuk dilawati pada tahun 2014. Antara tempat-tempat menarik yang disenaraikan oleh Lonely Planet adalah:

 Taman Burung di Melaka

Dengan kehadiran lebih 6000 jenis burung daripada 400 spesies berbeza, Taman Burung di Melaka dijangka dapat menarik ribuan pelancong yang sukakan suasana rimba semulajadi.

 
 Legoland Di Nuasajaya Johor

 KLIA 2(Hybrid Airport)

Terminal kedua yang bakal beroperasi di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur ( KLIA2) pada 2014, dijangka dapat memenuhi keperluan sektor penerbangan bajet murah yang semakin yang berkembang. Tambang kompetitif yang ditawarkan oleh Malaysia Airlines, AirAsia, Firefly dan pengendali baru Malindo Air dijangka merancakkan Industri pelancongan negara.

 

22 comments:

  1. fae tertarik na pegi ke scotland and macedonia hehehehe kalo lah fae got $$$..

    ReplyDelete
    Replies
    1. In Shaa allah one day Fae..kumpul duit dari sekarang k..he..he

      Delete
  2. mestilah Malaysia banyak tempat cantik untuk dilawati..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu Aida...kita pun tak habis lagi melawat tempat-tempat menarik kat Malaysia ni...

      Delete
  3. aiza suka tengok penguin tu.. comel je.. apa-apa pun malaysia yang terbaik..

    ReplyDelete
  4. Yang luar luar negara tu rasanya tak mungkinlah Raudzah....tak de budget hehe.... yg Legoland tu mungkin jugak lepas SPM ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Legoland pun ok Okje...nanti story ya..

      Delete
  5. semua cantik..tapi Malaysia tetap di hati..

    ReplyDelete
  6. terasa macam nak pergi antartica je..macam best je

    ReplyDelete
  7. menarik pula tgok negara2 luar ni =) Malaysia pn ada, harap ramailah pelancong luar dtg ke Malaysia thun 2014..saya teringin nak ke Afrika..

    ReplyDelete
  8. negara2 ni memang cantikkan raudzah. kalau la dpt singah ke semua :)

    ReplyDelete
  9. Hujan emas di negara orang...Negara sendiri juga tetap di hati...

    ReplyDelete
  10. Apa lagi jom cuti cuti malaysia...

    ReplyDelete
  11. Scotland & Sweden mmg sgt cantik.. M'sia pun ada keistimewaan tersendiri..

    ReplyDelete
  12. atleast Malaysia masuk TOP10 negara terbaik utk dilawati! yeayy :D..kalau negara kta ne diteroka,banyak lg tempat yg menarik utk dikunjungi..Sabah saja ada bnyak tempat yg menarik ! hehe promosi sket ^^

    ReplyDelete
  13. kat perth Australia ada homestay org kita. suci dan bersih. cantik. mahira holiday homes.
    contact 0123360098

    ReplyDelete

Designed By