Fakta Menarik Mengenai Rama-Rama

  
Rama-Rama

Rama-Rama


Selamat hujung minggu semua. Hari ni kita quite buzy. Tak banyak yang kita nak kongsi. Just kita terbaca satu fakta menarik mengenai rama-rama. Actually kita suka sangat tengok rama-rama ni coz bagi kita ianya sangat menarik. Kalau kat kampung kat keliling rumah we all ada banyak pokok bunga. So memang seronoklah tengok rama-rama ni. Macam-macam warna ada!!!

  
Kupu-Kupu
 Fail:Emperor Gum Moth.jpg
Rama-Rama

Beza Rama-Rama Dengan Kupu-Kupu


Mungkin ramai yang kelirukan termasuk kita apa beza diantara rama-rama dan kupu-kupu. According to Wiki, Rama-rama merupakan sejenis serangga yang dikelaskan dalam kelompok Lepidoptera, sama seperti kupu-kupu. Perbezaan fizikal yang utama diantara keduanya adalah pada sesungutnya. Kebanyakan kupu-kupu mempunyai sesungut yang langsing dan berbentuk belantan di hujungnya. Sesungut rama-rama pula lebih berbulu.

 
Kupu-Kupu

Rama-Rama Aktif Waktu Malam

Perbezaan lain ialah rama-rama akan merentangkan sayapnya apabila berehat, sementara sayap kupu-kupu terlipat tegak di atas tubuh pada waktu berehat. Kebanyakan kupu-kupu aktif pada siang hari dan tertarik kepada benda-benda yang berwarna-warni, manakala rama-rama aktif pada malam hari dan tertarik kepada cahaya lampu. Kalau ikut definisi ni yang selalu kita tengok adalah kupu-kupu kan, bukan rama-rama. Hmmm...maksudnya yang banyak kat Taman Rama-Rama tu adalah kupu-kupukan bukan Rama-Rama. So kena tukar nama jadi Taman Kupu-Kupu ke? he..he

Kupu-Kupu

Rama-Rama Guna kaki Merasa Makanan 

   
Mungkin ramai yang tak tau bahawa seekor rama-rama/kupu-kupu merasa makanannya dengan menggunakan kaki dahulu sebelum mengunakan lidahnya. Ini kerana deria rasa rama-rama terlekat pada kakinya. Menarikkan kejadian Allah!!!

Comments

  1. baru tahu... deria rasanya pada kaki.... nice info ni...

    ReplyDelete
  2. Dulu pernah pergi ke taman rama2.. mula2 rasa mcm kelakar. Tp bila dah disana, mmg terpesona tngok mcm2 rama-rama.. mmg cantik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang cantik Khir..selain dari burung kita memang suka tengok rama-rama..

      Delete
  3. subhanallah.. hebatnya ciptaan Allah.. baru aiza tahu fakta mengenai deria rasa itu.. dah lama aiza tak jumpa rama-rama atau kupu-kupu..

    ReplyDelete
  4. best saya suka..asal blog ini tak jurus pada maklumat ? heeee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Suri coz bagi idea..sebenarnya kita sedang memikirkan untuk "rebranding " Blog Santai...surely its not bad at all..

      Delete
  5. cantik sangat2..luar biasa...

    ReplyDelete
  6. ye ka pla..slma ni ingatkan malam tu kupu-kupu..

    ReplyDelete
  7. Nama kupu2 kurang komersial dari rama2...hehe
    Pastinya ciptaan Allah itu amat sempurna dgn kejadian sesuatu makhluk

    ReplyDelete
  8. sekarang ssh nk nmpk rama2 beterbangan xtau kat mane die..da kene awet ke hehe

    ReplyDelete
  9. Baru tau Raudzah ingatkan sama je mereka berdua tu hehe....

    ReplyDelete
  10. tgh cari info pasal rama-rama nie.. terjumpe kat blog raudzah pule.. thanks...

    ReplyDelete
  11. eh bukan ke rama2 yang kalerful? kupu2 yg gelap.. rama2 sesungutnya langsing sbb nk serap madu.. kupu2 lebih berbulu..

    ReplyDelete
  12. Kupu-kupu atau moth lah yg aktif malam dan sesungut berbulu manakala rama-rama (butterfly) aktif siang dan langsing serta pelbagai warna berbanding kupu-kupu. Fakta awk ni terbalik

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat