5 Khasiat Tembikai Susu

 http://www.naturalhealthmag.com/sites/naturalhealthmag.com/files/imagecache/node_page_image/recipe_images/2788_0.gif
Jus Tembikai Susu

Tembikai Susu

 
Tembikai Susu atau honeydew merupakan sejenis buah-buahan yang berasal dari Afrika Tengah. Ia berwarna putih dan manis. Buahnya berongga dan mempunyai banyak biji di dalamnya. Pokoknya menjalar seperti tembikai.
 
Terdapat sekurang-kurangnya 2 jenis utama tembikai sus, yang bewarna kuning pucat dan kuning. Buahnya berat dan banyak kandungan air. Isinya berbau harum dan amat manis apabila betul-betul masak. Tembikai susu yang di blend dengan susu adalah minuman kesukaan kita. Sedap sangat. Pada sapa yang tak pernah cuba, you all should. Guarantee sedap!!!

Khasiat Tembikai Susu


Selain daripada rasanya yang sedap, tembikai susu ni juga mempunyai banyak khasiat dari segi kesihatan. Antaranya seperti berikut:

1. Baik Untuk Kulit


Tembikai susu kaya dengan Vitamin A, B Komplek dan C yang menjadikan ia makanan paling sesuai untuk menjaga kesihatan kulit dan saraf. Amalan memakan tembikai susu pada setiap hari akan menghasilkan kulit yang bersih dan sihat.


http://www.legendproduce.com/wp-content/uploads/2012/12/honeydew-melon.jpg 
Khasiat Tembikai Susu

2. Menghindarkan Barah


Kajian menunjukkan tembikai susu mengandungi carotenoid, salah satu daripada zat-zat makanan yang boleh menghindarkan barah. Pengambilan tembikai susu dapat memberi perlindungan daripada barah tujuh kali lebih baik daripada pemakanan yang yang mengandungi kandungan karotena yang rendah.

3. Menurunkan Berat Badan


Bagi mereka yang berhasrat untuk menurunkan berat badan, tembikai susu adalah antara makanan yang sesuai diamalkan pada setiap hari kerana ia mempunyai kandungan air dan serat yang tinggi manakala kalorinya rendah.

4. Mengawal Tekanan Darah


Tembikai susu adalah sangat berkesan untuk menangani masalah darah tinggi kerana  tembikai susu mengandungi potassium. Pottasium mampu mengawal serta mengekalkan paras darah yang sihat dalam tubuh.

5. Merawat Penyakit Hepatatis


Tembikai susu adalah antara ramuan utama yang sangat popular dalam dunia perubatan Cina untuk merawat penyakit hepatitis. Di Filifina pula ianya digunakan sebagai ramuan utama untuk merawat mereka yang menghadapi masalah pengaliran darah haid yang tidak lancar manakala di India ianya digunakan untuk mengubati kebengkakan dan ketumbuhan.


Comments

  1. Dulu Nurul tak suka dengan buah ni.. Nurul rasa macam buah ni ada sejenis bau yang boleh membuat kepala Nurul pening.. but now, tak lagi, bila Nurul pesan beli buah je, mesti encik hubby belikan buah ni sebab ni buah fevret die.. nak tak nak terpaksa ngap je la... hahhaa

    ReplyDelete
  2. banyak khasiat yer?tapi kathy kurang suka la sis...

    ReplyDelete
  3. owh, banyak rupanyaa khasiat dia eh. kita mmg suka sgt tembikai, tembikai susu dgn baby melon ni. sedap...

    ReplyDelete
  4. byk juga khasiat buah ni tp nina xpernah makan.

    ReplyDelete
  5. Suka dengan semua jenis tembikai. Paling sedap rockmelon...tapi mahal!

    ReplyDelete
  6. nice sharing.. mkn dgn serbuk asam sedap..

    ReplyDelete
  7. Rahsia saya suka baca belog ini sebab short and sweet ;) A lot of info tapi short stori terus lurus ke hadapan. Keep moving forward sayang ;)

    Oh info di atas sgt berguna hihii. Because of saya suka makan buah tembikai susu.

    -Before ni Che Tulip silent reader di belog ini, tapi selepas disapa oleh tuan punya belog ini, dia selesa sangat untuk berbicara di sini ;) -

    ReplyDelete
  8. aiza suka makan buah tembikai susu.. tak sangka banyak juga khasiatnya..

    ReplyDelete
  9. Tembikai susu mmg sedap.. makan mcm tu je pun sedap.. :)

    ReplyDelete
  10. Tmbikai susu mmg sdap, byk khasiat plk tu

    ReplyDelete
  11. Bagus ye tembikai susu ni

    ReplyDelete
  12. For those yg tak suka tembikai susu , boleh cuba slice kulit dia dan potong tembikai tu kecik kecik . Lastly , mix dengar susu cair . InsyaAllah sedap !

    ReplyDelete


  13. شركة مكافحة بق الفرش بالمدينة المنورة

    عرض خاص جدا من شركة المنزل افضل شركة مكافحة بق الفراش بالمدينة المنورة
    تستخدم افضل المبيدات الامريكية و الالمانية التي تقضي تماما علي جميع الحشرات و
    غير ضارة بصحة الانسان و صديقة للبيئة علي يد اقوي فريق مدرب علي التعامل مع كافة الحشرات
    شركة المنزل تضمن لكم بيت امن تماما خالي من الحشرات


    مكافحة فئران بالمدينة المنورة


    http://elmnzel.com/pest-control-medina/

    ReplyDelete
  14. The article you have shared here very awesome. I really like and appreciated your work. I read deeply your article, the points you have mentioned in this article are useful

    whatsapp baixar | Facebook Lite

    ReplyDelete
  15. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    ReplyDelete
  16. never heard of milk watermelon before but it has some awesome benefits. Not sure where I can get it here but it seems to be an important fruit to eat. bet.com/activate

    ReplyDelete
  17. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..😉

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay👇🏻
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    💐Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..🤲🏼


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    😁kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat