Skip to main content

Coklat Adalah Makanan Terbaik Untuk Diet

   
Coklat Baik Untuk Diet

Coklat Adalah Makanan Terbaik Untuk Diet


You all tau tak bahawa coklat adalah makanan terbaik untuk Diet? Pastinya ramai yang macam tak percayakan. Tapi itu adalah rumusan yang dilakukan oleh sekumpulan saintis dari sepanyol. Dan kita sebenarnya happy sangat bila baca ni coz kita ni memang peminat tegar coklat!!!

Menurut mereka pengambilan coklat dalam jumlah banyak adalah salah satu cara terbaik menurunkan berat badan kerana coklat mengandungi kalori yang lebih tinggi berbanding makanan lain. Oleh itu sistem metabolisme kita terpaksa bekerja lebih keras untuk mengimbangi lemak. Selain daripada itu coklat juga memberi kesan positif kepada peredaran dan tekanan darah serta kesihatan jantung.

Diet Santai Seperti Makan Coklat Adalah Lebih Baik


Mereka juga berpendapat bahawa cara mengawal pemakanan sebenarnya kurang efektif. Apa yang lebih baik adalah kita mengamalkan diet santai dengan mengambil makanan-makanan yang kita suka seperti coklat. Yang ni kita rasa ada pro and cons sikit coz kita percaya possibility untuk "strict diet" gagal adalah lebih besar kerana tak ramai yang boleh kawal pemakanan untuk satu tempoh yang lama kecuali yang betul-betul berdisiplin. 

Tapi part yang mengamalkan diet santai dengan mengambil makanan yang kita suka tu kena berhati-hati sikit. Ianya mungkin berkesan kalau pengambilan makanan adalah lebih selektif dan kuantitinya juga mungkin dalam jumlah yang paling minimal. Kalau tak you all boleh bayangkan kat malaysia ni sajiannya semuanya berat-berat kan. Makan pagi aje dah beribu-ribu kalori..so camne nak diet...Tapi kalau ikut kajian dia lagi tinggi kalori lagi baik coz sistem badan kita kena bekerja lebih keras..Hmmmm..any idea kawan-kawan?

Comments

  1. ni yang best dengar ni, sebab coklat favourite kita tau dear...he he he...

    ReplyDelete
  2. dulu suka mkn coklat..tp coklat juga bhya utk penghidap migrain..tu sbb x mkn coklat dah..hahhahaa

    ReplyDelete
  3. disiplin kena ada..kalau nak berdiet, pcl ...haha tau aja lah..kuat sangat disiplinnya..harap diberikan kesihatan yg baik selalu olehNya.

    ReplyDelete
  4. saya akan makan bila saya rasa tertekan.masa anak dara saya beli 1 papan cokelat saiz besar saya hadap sorang jer dalam bilik sambil buat kerja ..rasa lega ada kat situ..

    ReplyDelete
  5. setuju migrean macma saya tak boleh makan kalau geram saya ngap juga bila sakit tu ingat sy mula abaikan.tpai bila dah sakit rasa taubat tak mo makan lagi

    ReplyDelete
  6. kawan saya suka mendaki . maka coklat adalah bekalan wajib sbb katanya mkn coklat blh beri tenaga n buat rasa kenyang aka tak lapar lah ...

    ReplyDelete
  7. Sambil blogwalking...makan coklat

    ReplyDelete
  8. hmm..coklat+kacang..sedap..

    ReplyDelete
  9. aiza suka makan coklat.. apa-apa pun makan kena sederhana dan tidak belebihan..

    ReplyDelete
  10. Oh baru tau ni.. syok juga makan coklat selalu.. :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

1st Segmen : Kasi Terjah by Add

Kenapa Rukuk dan Sujud Dalam Solat