Breaking News

Thursday, November 14, 2013

Kereta Api Tikus Kasturi

Tikus Kasturi

Kereta Api Tikus Kasturi


You all pernah tengok kereta api tikus tak? Ok pada yang tak pernah tengok kita nak cerita pasal kereta api tikus ni. Sebenarnya kereta api tikus adalah deretan tikus yang menyerupai gerabak kereta api.

Tikus yang bergerak dalam gerabak ni dikenali sebagai Tikus Kasturi Bergigi Putih (White-Toothed Shrew). Ianya bewarna kelabu dan banyak terdapat di Afrika. Bagi ibu tikus tersebut, apabila anak-anak mereka berusia tiga minggu bermulah tugas berat mereka. Selain daripada menyusui enam hingga tujuh anak mereka sekaligus, si ibu juga perlu mencari serangga sebagai makanan untuk dirinya sendiri. 

Kereta api Tikus Kasturi 

Berat Tikus Kasturi Hanya 15 gram 


Ibu Tikus Kasturi beratnya cuma 15 gram sahaja, tetapi untuk terus hidup dan menyusui anak-anaknya, ia perlu mencari makanan yang sama berat dengan dirinya sendiri. Si ibu perlu bekerja keras untuk mencari makan kerana kalau beberapa jam sahaja tidak makan, ia akan mati kebuluran.

Bila anak-anaknya berusia tiga minggu, sudah celik mata dan boleh berjalan dengan kuat, si ibu akan membawa anak-anaknya itu mencari makanan. Disini bermula lah perjalanan pertama siibu dan anak-anaknya. Anak pertama kena menggigit ekor si ibu manakala ekornya pula digigit oleh siadik yang kedua dan seterusnya sehingga menyerupai kereta api yang panjang.

14 comments:

  1. terbayang cerita cinderella dear... he he he...

    ReplyDelete
  2. Comel jerk ek. Cute tp ofkos gelik. Haha.

    ReplyDelete
  3. selalu ada kat sawah..huhuhu comel ja landasan tu kecik hehe

    ReplyDelete
  4. comelnyer..berderet je diorang jalan yer :)

    ReplyDelete
  5. Assalam
    Nampaknya 'pautan' kekeluargaan berlaku dalam kehidupan Tikus Kasturi ini. Hebatnya ciptaan Maha Pencipta ya.

    ReplyDelete
  6. subhanallah.. uniknya ciptaan Allah.. comel saja tikus-tikus tu..

    ReplyDelete
  7. aolololo.. cute btl. wekkk, tikus tu

    ReplyDelete
  8. unik jer cara hidup tikus ini..walaupun binatang tapi si ibu masih berkorban utk anak sedang kita manusia nie ada yang sanggup buang anak sendiri..

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete

Designed By