Breaking News

Tuesday, November 19, 2013

Kuasa Ikan Emas

Tsunami Yang Melanda Jepun Pada 11 March 2001 (Source)

Kuasa Ikan Emas

Betul ke Ikan Emas ada kuasa? Sebenarnya kita pun tak tau sejauh mana kebenaran fakta ni. Tapi menurut artikel yang kita baca dari sebuah majalah, sesetengah haiwan dapat meramal bencana seperti gempa bumi, banjir, ribut taupan, letusan gunung berapi dan sebagainya. Tapi kita rasa artikel tu ada kebenarannya berdasarkan kisah Tsunami yang berlaku di Acheh pada tahun 2004 dan juga serangan Taufan Haiyan yang berlaku di Filipina baru-baru ni. Antara binatang yang dikatakan boleh mengesan kejadian malapetaka alam adalah ikan emas, obor-obor dan juga semut.

http://4.bp.blogspot.com/_eH0T6ggnEPY/TJ2EXaZi-UI/AAAAAAAAAtM/ehFcSviTOJY/s1600/ikan+emas.jpg 
Ikan Emas Boleh Mengesan Gempa Bumi (Source)

Kuasa Ikan Emas


Ikan emas misalnya dikatakan dapat mengesan kejadian gempa bumi. Kerana itulah banyak orang Jepun memelihara ikan dirumah masing-masing. Beberapa jam sebelum berlaku gempa bumi, ikan emas akan melompat-melompat keluar daripada akuarium. Petanda begini memberi peluang kepada orang Jepun mencari perlindungan sebelum malapetaka berlaku.

http://farm4.staticflickr.com/3183/3696264163_ee00de51ab_z.jpg?zz=1 
Obor-Obor Boleh Mengesan Taufan (Source)
Kuasa obor-Obor

Obor-obor pula tahu kehadiran taufan 10 atau 15 jam sebelum ia berlaku. Kebolehan itu memberi peluang kepadanya menyelamatkan diri dengan menyelam lebih jauh ke dasar laut.

  
Semut Dapat Mengesan Gempa Bumi (Source)
Berberich berkata, aktiviti biasa semut ialah mengumpul makanan ketika siang hari dan berehat pada waktu malam.

Tetapi, sebelum gempa berlaku, semut tidak akan masuk ke sarang pada waktu malam sebaliknya berada di luarnya.

Peri laku pelik itu berlarutan sehingga sehari selepas gempa berlaku, kata Berberich.

Semut merah hutan ada sel ‘chemoreceptors’ yang dapat mengesan perubahan tahap karbon dioksida serta sel ‘magnetoreceptor’ yang dapat mengesan medan magnet, katanya. - See more at: http://myblogsantai.blogspot.com/2013/04/semut-tahu-gempa-bumi-sehari-awal.html#sthash.GCU1Ulm8.dpu

Kuasa Semut


Selain daripada obor-obor dan ikan emas,  Semut juga dikatakan boleh mengesan kejadian gempa bumi. Mengikut Gabriele Berberich dari Universiti Duisburg-Essen di Jerman aktiviti biasa semut ialah mengumpul makanan ketika siang hari dan berehat pada waktu malam. Tetapi, sebelum gempa berlaku, semut tidak akan masuk ke sarang pada waktu malam sebaliknya berada di luarnya. Peri laku pelik itu berlarutan sehingga sehari selepas gempa berlaku.

15 comments:

  1. semuanya kuasa Allah kan dear...dan setiap dari makhluk ciptaan Allah itu mempunyai keistimewaan dan kelebihan serta kekurangan yang tersendiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Farah. Semuanya boleh berlaku dengan izin Allah kan.

      Delete
  2. subhanaALLAH .baru tahu terima kasih kerana berkongsi entri nie

    ReplyDelete
  3. hebat ciptaan ALLAH. mempunya panca indera yang lebih dari biasa.

    ReplyDelete
  4. sebelum ni puteri pernah terbaca tentang kuasa obor-obor je..semua yang berlaku di atas kehendakNYA kan

    ReplyDelete
  5. mungkin ada juga benarnya.. tsunami aritu byk org ckp burung terbang jauh sblum gempa

    ReplyDelete
  6. tak dinafikan..kekadang binatang nie pun ade kelebihanya...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  7. Binatang mmg ada kelebihannya...cuma dia tak boleh nk citer kat manusia je...

    ReplyDelete
  8. subhanallah.. setiap apa yang Allah ciptakan di dunia ini pasti ada hikmahnya.. aiza singgah isi tabung2 raudzah.. :D

    ReplyDelete
  9. Hebatnya kuasa Allah.. mmg binatang2 lebih sensitif dgn keadaan alam..

    ReplyDelete
  10. unik segala ciptaan dia..binatang jugak ade deria rasa yg lebih peka dr kita.besar nye kuasa allah ;)

    ReplyDelete
  11. dulu bos cina KA cukup percaya feng shui dgn ikan emas ni...

    ReplyDelete
  12. Mungkin jugak tu ....kalau tidak mana mungkin org jepun bela ikan emas....

    ReplyDelete

Designed By