Breaking News

Thursday, November 7, 2013

Rahsia Potret Monalisa

 Monalisa

Rahsia Potret Monalisa


Semua orang kenal Potret Monalisa kan, tapi mungkin tak semua orang tau, potret ini menyimpan pelbagai rahsia yang tersembunyi. Pelbagai teori telah dikemukakan untuk mengesahkan identiti Mona Lisa yang sebenar. Antara yang menarik adalah kisah Mona Lisa yang dikatakan benci dengan potret tersebut.

Mona Lisa Adalah Duches of Milan?


Potret Monalisa yang dilukis oleh Leonardo da Vinci pada tahun 1503 adalah dianggap lukisan termahal didunia. Pada tahun 1962, ia diinsurankan dengan nilai AS$100 juta. Lukisan yang  digantung di Louvre, Paris, ini dipercayai menyerupai Duches of Milan, Mona (Singkatan kepada Madonna) Lisa Gherardini, Isteri Franscesco Del Giacondo of Florence.

 http://samui-art-gallery.com/wp-content/uploads/2011/02/Leonardo_Da-Vinci-img1.jpg
Leonardo da Vinci

Mona Lisa Benci Potret Dirinya


Bagaimanapun, Mona Lisa dikatakan tidak menyukai lukisan tersebut dan enggan membayar usaha penat lelah Da Vinci itu. Namun Da Vinci bernasib baik kerana 10 tahun kemudian, Raja Perancis, Francis 1 telah membeli lukisan berkenaan dengan harga 492 aun emas. Pak cik kaya akhirnya!!!!

13 comments:

  1. owh kisahnya... dari tak laku terus berjuta nilainya.

    ReplyDelete
  2. Mahal gile.....gile pon tak mahal camtu..hehehe

    ReplyDelete
  3. Nilainya terus meningkat setiap saat. Tuan empunya diri tak suka...tapi orang ramai pula yg suka...

    ReplyDelete
  4. tuan punya diri x suka tapi lepas tu sapa sangka jadi potret lagenda kn...

    ReplyDelete
  5. owh ! saya fikir lukisan ni sekadar imaginasi pelukisnya saja ...

    ReplyDelete
  6. T kasih diatas perkongsian info.. dari tiada harga menjadi sesuatu yg amat bernilai kini.. klu da vinci boleh bangun dari kubur, pasti dia pun x percaya nilai lukisan tu skrng.. :)

    ReplyDelete
  7. ada yg cakap sbnrnye lukisan ni imaginasi penulis je...
    ada jgk ckp yg ni gmbr pelukis sendiri tp versi wanita..haha
    ntah mn btul..byk sgt teori..hehe

    ReplyDelete
  8. patut pun muka Leonardo berkerut hehe.....Mona Lisa tak menghargai lukisan dia

    ReplyDelete
  9. ayat terakhir tu mcm lucu bunyinya..."pakcik kaya akhirnya".. :)

    ini upanya kisah disebalik gbr mona lisa ni..

    ReplyDelete
  10. akhirnya dibeli juga dan terkenal sehingga hari ini..

    ReplyDelete
  11. Lukisan yg dibenci jadi yang termahal didunia... ala2 citer cinderella la plak.. haha

    ReplyDelete

Designed By