Breaking News

Thursday, December 19, 2013

7 Sebab Kenapa Perlu Makan "Buah Naga"

 http://ybertaud9.files.wordpress.com/2012/10/dragon-fruit-31.jpg 
Buah Naga

Buah Naga Berasal Dari Mexico


You all suka tak makan Buah Naga? Sebenarnya buah naga jarang disebut. Ianya lebih dikenali sebagai "Dragon Fruit" kan. Buah naga ni ada tiga jenis, putih, merah dan juga ungu. Ketiga-tiganya kita suka makan sebab rasa dia yang manis. 

Dalam sejarah, buah naga sebenarnya berasal dari Mexico. Ianya juga banyak didapati di  Amerika Tengah dan Amerika Selatan. Namun kini buah ni boleh didapati di kebanyakan negara Asia seperti Taiwan, Vietnam, Filipina, Indonesia dan Malaysia

 http://www.therawfoodfamily.com/wp-content/uploads/2012/11/dragonfruit-300x225.jpg 
Buah Naga

Di Namakan Buah Naga Oleh Orang Cina


Pada tahun 1870 pokok buah naga telah dibawa sekumpulan pengembara Perancis dari Guyana ke Vietnam sebagai tanaman untuk hiasan. Pada ketika itu penduduk-penduduk di Vietnam dan Cina menganggap buah ini sebagai tanda keberkatan. Untuk meraikannya, mereka selalu meletakkan buah tersebut di antara dua ekor patung naga berwarna hijau di atas meja. Mereka melihat keserasian diantara patung naga yang bewarna hijau dan juga buah tersebut yang berwarna merah. Akhirnya mereka menamakannya buah tersebut sebagai buah naga. Gelaran ini akhirnya diterjemahkan oleh penduduk Eropah sebagai "Dragon Fruit"

 http://pitayaplus.com/wp-content/uploads/2013/12/fiber-benefits-pitaya-SS.jpg
Khasiat Buah Naga

7 Sebab Kenapa Perlu Makan "Buah Naga"


Selain daripada rasanya yang sedap buah Naga juga elok dimakan untuk tujuan kesihatan. Antara khasiatnya adalah:

1. Meningkatkan Daya Tahan
2. Baik untuk Sistem Penghadaman Dan Peredaran Darah
3. Mengurangkan Tekanan Emosi
4. Meneutralkan Toksik Dalam Darah
5. Mencegah kanser Usus
6. Mengurangkan Kadar kolesterol Dalam Tubuh

7. Meningkatkan Metabolism Dalam Badan  

So sapa-sapa yang tak pernah makan atau tak suka buah naga ni, bolehlah belajar-belajar untuk menyukai dia ya. Banyak khasiat tu!!!!

17 comments:

  1. suka buah nie...tapi isi dalam warna putih...sbb yg merah nanti habislah tangan semua ikut merah..

    ReplyDelete
  2. tenrnya buah naga bermanfaat buat kesehatan cek

    ReplyDelete
  3. Buah kesukaan saya nih,banyak juga ya manfaatnya selain rasanya yang manis.

    ReplyDelete
  4. yg merah tu lah yg plg berkhasiat dan sedap... org kata tanah selepas tanam dragon fruit dah tak boleh digunakan untuk tanam benda lain... habis diserap oleh dragon fruit..

    ReplyDelete
  5. susah jugak nak jumpa buah nie kat Malaysia nie kan???

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  6. nice share.. banyk jugak mnfaat buah ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi saya tak layan sangat.. selalunya mak yg selalu beli. dia suka makan..

      Delete
  7. banyak khasiat,tapi kathy tak suka..hehehe..

    ReplyDelete
  8. mak aiza suka makan buah ni.. dia suka yang warna merah tu.. aiza tak suka makan.. menabung 2churp2.. :D

    ReplyDelete
  9. Ternyata buah naga megandung sejuta manfaat buat kesehatan kita

    ReplyDelete
  10. x brapa sangat suka buah ni..sbb warna isi dia sngt terang..kalau kena baju payah nk tanggal.. :P

    ReplyDelete
  11. ika suka yang warna merah tu :)
    sedap! yang warna putih tak pernah rasa~

    ReplyDelete
  12. Apa buah pun suka Raudzah...hehe...lagi lagi buah naga ni....mmg sedap!

    ReplyDelete
  13. Sy mmg suka buah naga, tp rasa dah lama juga tk makan.. t kasih sbb mengingatkan.. :D

    ReplyDelete

Designed By