Breaking News

Sunday, December 15, 2013

Gambar Ni Boleh Guna Ke ?

 
Boleh Guna Ke Gambar Passport Ni? (Source)

Gambar Berniqab Untuk Passport

Bila tengok gambar kat atas tu, kita terfikir boleh ke gambar passport macam ni? Kalau boleh kita rasa agak sukar untuk proses pengecaman kan. Macammana nak tahu siapa yang ada kat dalam gambar tu?  Sejujurnya kita tak pernah jumpa lagi gambar pasport macam ni.

http://1.bp.blogspot.com/-ZUs7aFmTF14/UJCHWzZUxcI/AAAAAAAABsg/Gm_IkQPCZUE/s640/tumblr_lonbsvxw9q1qmkhu6o1_500-500x198+(1).jpg 
Wanita Berniqab

Anyway, Kalau di Malaysia rasanya tak boleh kot sebab syarat-syarat dia agak details. Antaranya:

1. Gambar mesti berukuran 35mm x 50mm berlatar belakang putih tanpa bayang.
2. Pemohon memandang tepat ke arah kamera. 
3. Mata perlu dalam keadaan terbuka dan menutup mulut. 
4. Tidak menutup dahi bagi yang memakai tudung.

Kalau dilihat pada syarat-syarat di atas, berniqab seperti tidak dibenarkan. Tapi kita tak tau samada terdapat pengecualian mengenai syarat di atas? Ada sapa-sapa yang boleh tolong jawab? Kita just curious.

27 comments:

  1. ermmm mcm mna nak kenal pasti org ne kan...

    ReplyDelete
  2. rakyat irak? haha. mesti takut nk jumpa org mcm ni. huhu

    ReplyDelete
  3. Tak tahu. Tapi kalau untuk pengecaman seeloknya nampak muka. Takut2 ada yang ambil kesempatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks IM...itu yang kita fikirkan!!!

      Delete
  4. Informasi yang sangat menarik dan mencerahkan untuk kita semua. Terimakasih atas sharing nya. Salam :)

    ReplyDelete
  5. rasa konfius la.. :) tapi setuju dgn invisible.

    ReplyDelete
  6. rasanya kat malaysia tak boleh ...

    ReplyDelete
  7. Tak tahu la...tapi kalau tutup semua macam tu...macam mana nak tau pemegang pasport adalah org yg sama?

    ReplyDelete
  8. Shafiq datang follow sini :) jemput singgah blog shafiq A Gentleman To Be

    ReplyDelete
  9. sepatutnya berniqab ni tak boleh kalau nak ambik gambar passport..macam pelik jer..

    ReplyDelete
  10. tak boleh, banyak syarat tak lepas dan memang tak boleh sahkan muka pemegang passport tu.

    ReplyDelete
  11. rasanya untuk gambar pasport memang tak boleh...kalau untuk pasport malaysia lagi ketat rasanya sbb gambar sy pernah kena reject sebab ada glare kat cermin mata...

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Strider...so far Alhamdulillah passport kita tak ada masalah lagi..

      Delete
  12. susah nak kenalpasti kalau macam tu raudzah.. elok sangat di malaysia ada peraturan yang jelas..

    ReplyDelete
  13. Tak ada pengecualian, kebanyakan negara kalau pergi pun tak benar menutup muka, disuruhnya buka hijab tu, ada le...

    ReplyDelete
  14. btol la mcm mane nk buat pengecaman.hurmm..kat malaysia mmg xlepas.

    ReplyDelete
  15. dalam hal tertentu mmg boleh dibuka niqab... klu nk buat pasport atau gmbr ic mmg kna la ada muka, klu tak ssh nk buat pngecaman bila de kes..

    ReplyDelete
  16. rasanya untuk gmbr pasport kena buka niqab tue utk mudahkan gmbr pasport & pengecaman..wallahualam kl ada peraturan lain..

    ReplyDelete
  17. boleh ke amik gambar tanpa nampak wajah gitu ?

    ReplyDelete
  18. Rasanya tak boleh ni kalau di Malaysia.

    ReplyDelete
  19. tak boleh kot mcm ni..bimbang nanti penjenayah guna cara ni tuk lari pegi luar negara..rasanya negara kta tak benarkan..

    ReplyDelete
  20. semestinya tak boleh. mana2 negara pun pastinya tak boleh menutup keseluruhan muka. kat malaysia lagi ketat. lelaki pakai songkok pun tak lepas.

    ReplyDelete
  21. Ada di sesetengah tempat diharuskan membuka niqab di atas isu keselamatan maka buka la niqab pada pihak immigration seketika.. insyallah ok.. jangan la sampai extreme sangat.. apa pun kita kene jaga sebab niqab adalah sunnah para isteri nabi..

    ReplyDelete

Designed By