Breaking News

Thursday, December 12, 2013

Rahsia Di Sebalik Tidur Siang

 http://3.bp.blogspot.com/_YXdz1DT4RSE/TEWewXaOThI/AAAAAAAAAkQ/n_woRv4p1FA/s1600/sleep.jpg 
Rahsia Tidur Siang

Rahsia Di Sebalik Tidur Siang


Tidur siang adalah salah satu keperluan asas manusia. Ianya banyak mengandungi rahsia yang jarang diketahui oleh kita. Mungkin kenyataan ini agak pelik kerana kita tau bahawa tidur seharusnya pada waktu malam dan bukan siang. Lagipun kebanyakan kita semua kan adalah pekerja/pelajar so bila masa nak tidur. Jangan salah faham ya, yang dimaksudkan tidur disini adalah tidur sejenak di waktu tengahhari. Kebiasaannya paling lama adalah 30 minit. Bukan tidur macam waktu malam tu ya!!!!

Tidur Siang amalan Rasulullah s.a.w


Banyak hadis Rasulullah s.a.w yang menyatakan bahawa tidur siang adalah salah satu kebiasaan yang amat dijaga oleh Baginda dan digemari oleh para sahabat. Ramai yang beranggapan bahawa tidur siang hanya untuk mereka yang malas. Sebenarnya kenyataan tersebut adalah tidak benar kerana sebab-sebab berikut:

Menurunkan Tekanan Darah


Menurut kajian yang dilakukan di Allegheny College AS, tidur selama 45-60 minit pada waktu siang boleh membantu menurunkan tekanan darah setelah mengalami rasa tertekan dan tekanan semasa melakukan aktivit-aktiviti. Memandangkan ramai yang masa tidur malamnya turut terganggu atas apa jua alasan, maka tidur siang adalah merupakan cara mudah dan terbaik untuk meningkatkan kesihatan jantung.

Mengurangkan Risiko Penyakit Hati


Tidur siang diantara kesibukan bekerja juga boleh mengurangkan risiko mendapat masalah hati yang teruk. Berdasarkan kajian mereka yang menggunakan waktu rehat dipejabat selama lebih kurang setengah jam atau tiga jam selama seminggu mempunyai tahap kesihatan hati yang lebih tinggi.

Menjauhi Hormon Perosak Dalam Darah


Tidur Siang turut meningkatkan produktiviti kerja. Manurut kajian tidur siang selama 10-40 minit akan memberikan keselesaan yang cukup pada tubuh dan mengurangkan tahap hormon perosak yang berlebihan pada darah akibat aktiviti harian yang dilakukan.

Merehatkan Otak Dan Otot


Para ilmuan juga menyatakan bahawa tidur siang akan merehatkan otak dan otot pada manusia serta mengembalikan kapasiti kemampuan manusia untuk berfikir dengan lebih baik. Ianya meningkatkan fungsi otak manusia yang membolehkan mereka lebih fokus.

So kawan-kawan, bolehkah cari masa untuk tidur sejenak ya selepas ni..tapi jangan sampai petang pulak..nanti overdose. Otak jadi lemau!!!!

23 comments:

  1. banyak manfaat tidur siang.. jika ikut sunnah raulullah saw akan tidur sebentar (Qailullah) sebelum solat zohor..

    ReplyDelete
  2. Memang banyak manfaatnya. Kalau nak berqiyamullail sebaiknya tidur sebelum Zohor ini sebab insyaAllah senang nak bangun bila malam..

    ReplyDelete
  3. kalau di ofis, surau port terbaik untuk tidur siang .... :D

    ReplyDelete
  4. tidur siang emang banyak manfaat, betul betul betul

    ReplyDelete
  5. rasulullah tidur sebentar selepas makan . ulama menganggarkan selama lbh krg 30 minit . sunnah Rasulullah mmg byk kelebihannya .klu kita tidur , confirm malas nak bangun ... heheheee

    ReplyDelete
  6. betol tu kalo tidoq petang lepas asaq tu mmg tak bagus kan.. bila bangun jadi mereng huhu

    ReplyDelete
  7. oo..ada kebaikan juga rupanya..ingatkan selama ni tidur siang hanya effect berat tulang ja hehhe

    ReplyDelete
  8. hehe.. mmg cuti ni la dpt rasa tido siang.., dh keje mmg x dpt... wktu tido siang ialah sblum zohor selepas dhuha...

    ReplyDelete
  9. singgah jgk kejap cuti2 ni ! ssh nkl berblog dgn tab ni ha

    ReplyDelete
  10. betol.. qailullah ni sunah nabi..

    ReplyDelete
  11. Sunnah tidur siang nie... kita tidur jer pun dah dapat pahala kan... :D

    ReplyDelete
  12. memang tidur tu elok... cuma jangan terlebih je kan... ini siang malam asyik tidur je keje... tak jadi keje nanti ;)

    ReplyDelete
  13. kalau tdur kejap time siang ok kan? hihi..
    dapat recharge energy

    ReplyDelete
  14. Tidur siang itu sunnah tapi jgn jadikan alasan pula di tempat kerja, hehe

    ReplyDelete
  15. jgn jadikannya alasan utk curi tulang..

    ReplyDelete
  16. saya jarang tidur siang..sebab kalau sekali saya tidur sampai maghrib laa jawabnya..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  17. Mmg bnyk manfaatnya.. sy slalu juga lepas zohor cari time dlm 1/2 jam nap jap klu free.. tp mmg segar smpi ke mlm, alhamdulillah... thanks sharing Raudzah..
    Maplestory sini.. :)

    ReplyDelete
  18. byk manfaat tdo siang ni..da tuh mlm xyah tdo ke hehe mcm kelawar da hehe ;p

    ReplyDelete
  19. selain bagus utk kesihatan, dapat pahala lagi jika diniatkan mengikut sunnah Rasulullah :)

    ReplyDelete
  20. terlampau jarang dapat tidur siang...kalau kat office...mmg x dpt la...tapi boleh cuba sabtu ahad...

    ReplyDelete

Designed By